Energiecrisis onderstreept belang weerbaarheid handels- en productiebedrijven
Leestijd: 3 minuten
Supply Chain van de Toekomst biedt ondernemers ondersteuning
06-09-2022 Met de Russische aankondiging van het zo goed als volledig stopzetten van de gasleveranties aan de EU, komen afhankelijkheden in productieketens verder onder druk te staan. Volgens ons noodzaakt de energiecrisis dat ondernemers hun ketenprocessen weerbaarder, wendbaarder en meer flexibel inrichten. De huidige energiecrisis past in het beeld van elkaar snel opvolgende ketendisrupties.
Veel energie-intensieve productie raakt als gevolg van de hoge energie- en grondstoffenprijzen in de knel. De afgelopen dagen hebben verschillende bedrijven aangegeven hun productie te moeten terugschroeven, wat weer leidt tot tekorten aan afgeleide producten waardoor andere sectoren ook onder druk komen te staan. Door afschakeling van productiecapaciteit van kunstmest komen bijvoorbeeld ook de leveringen van droogijs, koolzuurgas en AdBlue onder druk te staan. Droogijs is essentieel voor het koelen van farmaceutische producten zoals vaccins, zeker in luchtvracht, koolzuur is een grondstof voor de frisdrank- en biersector, en AdBlue is een noodzakelijke toevoeging om de uitstoot van dieselmotoren te beperken. Op korte termijn zullen de beschikbaarheid en betaalbaarheid van energie en grondstoffen uitdagingen blijven.
Nieuwe crises
evofenedex verwacht dat onder druk van geopolitieke krachten en de huidige energie-, duurzaamheids- en grondstoftransities ondernemers ook de komende jaren rekening moeten houden met nieuwe crises. Deze laten zich naar verwachting steeds minder goed oplossen met tijdelijke ingrepen, maar vragen om een fundamenteel andere inrichting van ketens om blijvend wendbaar en weerbaar te worden.
Supply Chain van de Toekomst
Om ondernemers in dit proces te ondersteunen zijn we gestart met het project ‘Supply Chain van de Toekomst’. Daarin worden de uitdagingen in logistieke ketens op het gebied van onder meer geopolitiek, digitalisering, verduurzaming en arbeid geanalyseerd. Enkele belangrijke overwegingen hierbij zijn: het spreiden van leveranciers, verschillende afzetmarkten aanboren, strategisch voorraadbeheer, ketensamenwerking gericht op duurzame continuïteit en het maken van strategische keuzes voor productieprocessen en afzetmarkten die prioriteit hebben.
'Het nieuwe normaal'
Bedrijven die hun keten hebben ingericht op wendbaarheid en weerbaarheid zullen beter presteren in ‘het nieuwe normaal’, waarin disrupties zoals COVID, de containercrisis of de huidige energiecrisis met regelmaat opduiken. Wil jij meedenken over de Supply Chain van de Toekomst? Meld je dan aan voor ons Supply Chaingers netwerk, exclusief voor leden.
Neem deel aan ons Supply Chaingers netwerk
Met ruim 100 professionals is dit hét netwerk voor de ervaren en ambitieuze supply chain professional.
Gerelateerde actualiteiten
Bijna 12 procent minder goederen vervoerd over het spoor
25 juni 2024
Amsterdam kiest voor kleinere, maar duidelijkere ZE-zone
25 juni 2024
Vakantiewerk en gevaarlijke stoffen? Hier moet je op letten
24 juni 2024
11 tips voor werken bij aanhoudende hitte
24 juni 2024
Omzet en winst exporteurs blijven licht groeien
24 juni 2024
Noodweer zorgt voor extra drukte bij Gotthardtunnel
24 juni 2024
Vanaf 1 juli nieuwe werkwijze voor zeelading uit Noord-Amerika
24 juni 2024
Laatste weekendsluiting Beneluxtunnel voor groot onderhoud
24 juni 2024
Bedrijven zoeken naar veerkracht in de keten
24 juni 2024
CBS: meeste kritieke grondstoffen komen uit Noorwegen en IJsland
21 juni 2024
Chinese autofabrikanten ontvingen minstens 231 miljard dollar steun
21 juni 2024
Ledenvraag | Invoerrechten na handelsakkoord EU-Nieuw-Zeeland
20 juni 2024
Met vrachtauto door Blankenburgtunnel gaat 8,70 euro kosten
20 juni 2024
Bereken de kosten van de CO2-uitstoot van je vracht in euro’s
20 juni 2024
Megawattlader Amsterdam bedient zowel vrachtauto’s als elektrische schepen
20 juni 2024
Douane werkt aan noodprocedure uitvallen aangiftesystemen
20 juni 2024
Kabinet verlengt huidige gedoogsituatie rijbewijs B voor ZE-bedrijfsvoertuigen
19 juni 2024
Goederenexport naar Afrika gekrompen door aardolie(producten)
19 juni 2024
Nieuwe stap gezet in realtime volgen van goederen in Rotterdamse haven
17 juni 2024
Apeldoorn stelt invoering ZE-zone mogelijk 5 jaar uit
17 juni 2024
evofenedex biedt ministersploeg handreiking voor hoofdlijnenakkoord
17 juni 2024
Brussel wil stevige importheffingen invoeren op Chinese auto’s
14 juni 2024
Nederlandse export groeit voor het eerst in bijna een jaar tijd
14 juni 2024
Bedrijven kunnen handelsbelemmeringen buiten EU weer melden
14 juni 2024
AWVN: werkgevers terughoudend met inzetten AI
13 juni 2024
Verkoop dieselbusjes flink in de lift
13 juni 2024
Onderzoekers Erasmus Universiteit ontwikkelen nieuw retourmodel
12 juni 2024
Aantal BREEAM-certificaten logistiek vastgoed stijgt fors
12 juni 2024
Gedeputeerde Utrecht verkent nieuwe logistieke mogelijkheden bij HEMA
12 juni 2024
CPB: geopolitieke spanningen grootste risico voor Nederlandse economie
11 juni 2024