skipToContentskipToFooter

Volgens het voorstel geen overgangsfase meer

17-06-2024 Gemeente Apeldoorn gaat haar zero-emissiezone mogelijk 5 jaar later invoeren dan gepland. De emissievrije zone voor stadslogistiek zou dan per 1 januari 2030 van start gaan zónder een overgangsfase. 

Het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn heeft voorgesteld om de invoering van de zero-emissiezone (ZE-zone) in Apeldoorn uit te stellen naar 1 januari 2030. Oorspronkelijk zou de zone per 1 januari 2025 ingaan. Als de gemeenteraad met het voorstel instemt, komt er geen overgangsfase meer met ‘verzachtende’ regels voor bepaalde voertuigen.

Randvoorwaarden ontbreken

Volgens de gemeente ontbreekt een aantal randvoorwaarden voor een realistische invoering van de ZE-zone in Apeldoorn. Zo rijden in Apeldoorn vooral kleinere ondernemers in tweedehands bedrijfsauto’s. Die hebben last van onvoldoende aanbod van geschikte (tweedehands) elektrische voertuigen, aldus de website van de gemeente. Ook is de investering voor deze ondernemers relatief hoog.

Wethouder Mobiliteit Marco Wenzkowski: “Wij willen ondernemers meer tijd geven zich voor te bereiden op de invoering, zodat het voor hen haalbaar is. Tegelijk houden we vast aan het doel uit het klimaatakkoord om stadslogistiek in 2030 emissievrij te maken.”

De gemeente wijst verder op het netcongestieprobleem, dat het laden van de voertuigen in de weg kan zitten. Verder zou de invoering van verschillende lokale maatregelen nodig zijn om een ZE-zone per 1 januari 2025 mogelijk te maken. Dit zou te veel afwijken van het landelijke beleid, aldus de gemeente. 

Ondernemers willen duidelijkheid

Aan de andere kant beseft de gemeente ook dat duidelijkheid over de ZE-zone voor de Apeldoornse ondernemers zeer belangrijk is. Die duidelijkheid hebben de ondernemers nu nog niet. Of de ZE-zone werkelijk pas vanaf 2030 wordt ingevoerd, hangt namelijk van de gemeenteraad af. Die heeft het laatste woord en beslist over het voorstel. Wanneer die beslissing valt, is helaas nog niet bekend.