skipToContentskipToFooter

Grote kans op tegenmaatregelen van China

14-06-2024 De Europese Commissie heeft aangekondigd dat ze hoge importheffingen wil invoeren op Chinese elektrische auto's. Het voorlopige besluit is een gevolg van een onderzoek dat in Brussel is gedaan naar ‘oneerlijke concurrentie’ van China.

De Europese Commissie verdenkt China er al langere tijd van dat het zijn autobouwers subsidieert om goedkope elektrische auto’s op de Europese markt te kunnen brengen. De Chinese concurrentie voor Europese autobouwers is groot: de Chinese e-auto’s zijn vaak goedkoper ten opzichte van Europese auto’s en vaak ook beter uitgerust met de laatste technologische snufjes. De sterke Chinese aanwezigheid op de Europese automarkt is de laatste tijd letterlijk zichtbaar door de enorme aantallen elektrische auto’s die in Europese havens staan te wachten op een nieuwe eigenaar.

Onderzoek in Brussel

De Europese Commissie is al een tijdje bezig om de handelspraktijken van China op de Europese automarkt te onderzoeken. Er is nu blijkbaar schot gekomen in het onderzoek, want afgelopen woensdag heeft de Commissie naar buiten gebracht dat ze voorlopige importtarieven tot 38,1 procent wil instellen op de invoer van Chinese elektrische auto’s, aldus persbureau Reuters. Dit zou ze al per 4 juli aanstaande willen doen. Importtarieven kunnen dan de prijzen van Chinese auto’s opstuwen.

Tegenmaatregelen van China

De kans is groot dat een dergelijke Brusselse maatregel leidt tot tegenmaatregelen van China. Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft al tegenover Reuters bevestigd dat “China alle noodzakelijke maatregelen zal nemen om zijn legitieme rechten en belangen stevig te beschermen.” Duitse autofabrikanten als Stellantis, Mercedes-Benz en Volkswagen hebben ook negatief gereageerd op het Brusselse plan. Zo reageerde Mercedes-Benz volgens Reuters: “Als exporterend land hebben we geen behoefte aan toenemende handelsbarrières. We moeten werken aan het ontmantelen van handelsbarrières in de geest van de Wereldhandelsorganisatie."

Meer productie in Europa

Veel Europese autofabrikanten hebben last van de harde concurrentie van China, maar voelen ook de bui al hangen als China tegenmaatregelen neemt op de Chinese markt. Ze vrezen dat dit nadelig uitpakt voor hun concurrentiepositie daar. Mocht Europa inderdaad de importheffingen stevig verhogen, dan zou dat er ook toe kunnen leiden dat Chinese automerken steeds meer eigen fabrieken in Europa gaan neerzetten. Zo bouwt BYD al bussen in Hongarije en wil het meer in Europa gaan produceren. Dat zou weer gunstig kunnen uitpakken voor Nederlandse toeleveranciers achter de Chinese fabrikanten.

 

 

Vragen over juridische zaken?

Marinke en haar collega's helpen je graag verder

Marinke  juridisch evofenedex