skipToContentskipToFooter

Ook aandacht voor problemen bij Overzicht Gedane Aangiften

20-06-2024 De Douane gaat prioriteit geven aan het verbeteren en zo snel mogelijk digitaliseren van de noodprocedure die ondernemers kunnen gebruiken bij het uitvallen van de aangiftesystemen. Dit is afgesproken tijdens het Overleg Douane Bedrijfsleven. Steeds meer bedrijven maken zich de laatste tijd zorgen over de beschikbaarheid van de douanesystemen.

Doordat deze computersystemen vaak uitvallen, hebben internationaal ondernemers problemen met het doen van hun aangiften. Dit verstoort hun productie- en logistieke processen. Tijdens het Overleg Douane Bedrijfsleven (waarvan ook evofenedex deel uitmaakt) van 12 juni jongstleden is het uitvallen van de douanesystemen uitvoerig besproken in de IT-werkgroep.

“De Douane gaf tijdens het overleg aan dat er meerdere oorzaken zijn voor het uitvallen van de systemen”, aldus Agnieszka Brodacz, specialist Customs & Trade Compliance bij evofenedex. “Storingen in de applicaties en een technisch probleem met de opslag binnen het datacenter van de Belastingdienst waren volgens de Belastingdienst zelf de oorzaken. De Douane is druk bezig in kaart te brengen wat de oorzaak is van de problemen in de applicaties en de opslag. Om het risico op verstoringen te verminderen gaat de Douane op korte termijn afspraken maken met de Belastingdienst om de interne kwaliteitsprocedures aan te scherpen.”

Digitaliseren noodprocedure

Wanneer de afspraken zijn gemaakt en de voorgestelde maatregelen voldoende verlichting gaan brengen, is volgens Brodacz nog even afwachten. “Helaas lag DMS er op 10 juni weer vrijwel de hele dag uit en op 18 juni van 9 tot 13 uur. “Een goede noodprocedure voor als er een systeem uitvalt, is daarom erg belangrijk.”

Tijdens het Overleg Douane Bedrijfsleven bleek dat zowel de Douane als het bedrijfsleven nog niet tevreden zijn met de huidige oplossing. Daarom zet de Douane extra capaciteit in om een digitale versie (xml) van de noodprocedure te introduceren. In juli zou de pilot starten met de gekozen bedrijven en naar verwachting (onder voorwaarde dat de pilot goed verloopt) zou deze na de zomer breder uitgerold kunnen worden. Vanuit evofenedex gaan we dit nauwlettend volgen.

Overzicht Gedane Aangiften

Tijdens het Overleg Douane Bedrijfsleven werd ook het Overzicht Gedane Aangiften (OGA) besproken. In mei 2024 publiceerde de Douane hierover dit bericht: Dubbel afgeboekte zekerheid DMS aangiften. Een aantal aangevers die gebruikmaken van onvolledige aangiften liepen tegen het probleem aan dat zij invoerrechten dubbel hadden betaald (voor de onvolledige aangifte IM-B of IM-E en vervolgens voor de aanvullende aangifte IM-X). Omdat de Douane geen overzicht van gedane aangiften kon verstrekken, ontbrak het aan een mechanisme om facturatiecontrole uit te voeren. De Douane heeft nu toegezegd binnen twee maanden een oplossing voor OGA te ontwikkelen.

Ben je zelf geraakt door het probleem van dubbel betaalde invoerrechten bij het gebruik van onvolledige aangifte? Neem dan contact op met het Bedrijven Contact Punt en/of je klantmanager van de Douane. Je kunt ook evofenedex hierover informeren, zodat wij goed op de hoogte blijven van douaneproblemen bij lidbedrijven.

Vragen over internationaal ondernemen?

Agnieszka en haar collega's helpen je graag verder

Agnieszka evofenedex