Vervoer
Wij zijn actief in het signaleren van trends en ontwikkelingen, het beïnvloeden van wet- en regelgeving, het geven van specialistische informatie en advies. In onze kennisbankdossiers staat veel informatie over belangrijke onderwerpen voor verladers en (eigen) vervoerders. Zoals tachograaf, milieuzones, zero-emissiezones, rijverboden, bestelauto, afmetingen en gewichten, kostenontwikkelingen, dieselprijzen. Maar ook vind je informatie over de modaliteiten zoals luchtvaart, zeevaart, binnenvaart, railvervoer en (internationaal) wegvervoer. Heb je nog vragen of heb je advies nodig? Neem dan gerust contact op met onze ledenservice.
Hulp nodig?
Klankbordgesprek Vervoer
Tijdens een klankbordgesprek analyseren onze experts jouw praktijksituatie en ontvang je een advies op maat.
Begeleiding tenderproject Vervoer
We begeleiden je met een logistieke tender naar de juiste keuze van een (of meer) logistieke dienstverlener(s).
Vervoer-check
Met onze vervoer-check weet je of jouw bedrijf alles wettelijk goed geregeld heeft.
De 10 meestgestelde vragen over vervoer
Bekijk de vragen en antwoorden per onderwerp
Geldt de nascholingswetgeving ook voor mij?
Als je een C-, C1- en/of D-, D1-rijbewijs hebt (eventueel aangevuld met rijbewijs E) en dit beroepsmatig gebruikt, geldt Code 95 ook voor jou. Er is geen uitzondering voor eigen vervoer of incidenteel vervoer, maar er zijn wel een aantal andere vrijstellingen. Meer informatie vind je in ons kennisdossier Code 95.
Moet ik in België tol per rit betalen of is een On Board Unit (OBU) verplicht?
Op alle wegen in België - ook waar de tol niet geldt - is het verplicht om een On Board Unit (OBU) te hebben. Wie dit niet heeft, riskeert een fikse boete.
Het kilometerheffingssysteem maakt gebruik van technologie om tol te innen via een On Board Unit (OBU) aan de hand van vier parameters: het aantal gereden kilometers, het wegtype, de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) en de EURO-emissieklasse. De tolheffing geldt voor voertuigen vanaf 3500 kg totaalgewicht en voor trekker-opleggercombinaties (B/E). Het geldt niet voor bestelauto’s met aanhangwagen (B/E).
Weggebruikers kunnen de OBU vast inbouwen of net vóór de grensoversteek via servicepunten aanschaffen na betaling van een waarborg. Leden kunnen hiervoor gebruikmaken van de samenwerking van evofenedex met dienstverlener DKV.
Kom ik in aanmerking voor een tachograaf vrijstelling?
De tachograaf geldt voor voertuigen en voertuigcombinaties vanaf 3500 kg totaalgewicht. Er zijn Europese en nationale vrijstellingen. Bij een vrijstelling voor de tachograaf ben je vrijgesteld van installatie, gebruik en onderhoud van de tachograaf. Bij controle moet je aan kunnen tonen dat je aan de vrijstellingsvoorwaarden voldoet. Wil je weten of je in aanmerking komt voor een vrijstelling tachograaf? Doe dan onze vrijstellingscheck. Lees meer over de tachograaf in ons kennisdossier.
Hoe breng ik de CO2-uitstoot van mijn vervoer in kaart?
Steeds meer bedrijven willen beginnen met het in kaart brengen van de CO2-uitstoot van het eigen vervoer. Voor een grote groep bedrijven is dit de eerste stap die ze op dit vlak willen zetten. Als bedrijven gaan zoeken naar software-oplossingen dan komen ze vaak uit bij dure en gecompliceerde tools. Zulke software met veel opties en mogelijkheden is vaak een stap te ver, waardoor bedrijven afhaken.
Om bedrijven te stimuleren hun uitstoot te reduceren moet de eerste stap laagdrempelig zijn. Voor deze groep bedrijven heeft evofenedex daarom samen met andere organisaties een aantal tools ontwikkeld waar ze praktisch mee aan de slag kunnen gaan. Lees meer hierover en over het verduurzamen van je wagenpark in ons kennisdossier CO2-reductie.
Hoe ver mag mijn lading uitsteken van mijn voertuig?
Allereerst is het van belang of de lading deelbaar is of ondeelbaar. Deelbare lading mag maximaal 1,00 meter achter het voertuig uitsteken, maar niet meer dan 5,00 meter achter het hart van de achteras. In de breedte mag de lading niet uitsteken.
Bij deelbare lading is het iets meer ingewikkeld. Bij bedrijfswagen met een toegestane maximum massa van 3.500 kg of minder mag de lading zowel voor als achter 1,00 meter uitsteken. Bij zwaardere voertuigen mag de lading aan de voorkant 4,30 meter voor het hart van de vooras uitsteken (let op dit geldt niet voor een aanhangwagen). Aan de achterkant is dit de helft van de lengte van het voertuig of de aanhangwagen met een maximum van 5,00 meter achter het hart van de achteras. Bij een oplegger is het de helft van de lengte van het hart van de koppeling tot de achterzijde van het voertuig, ook met een maximum van 5,00 meter van het hart van de achteras. De maximale breedte van deze zwaardere voertuigen is 3,00 meter wanneer zij ondeelbare lading vervoeren.
Denk wel aan lengtemarkeringen wanneer de lading meer dan 1,00 meter in de lengte of meer dan 10 centimeter in de breedte uitsteekt.
De lengte van een combinatie van vrachtauto met aanhangwagen mag volgens de wet maximaal 18,75 meter lang zijn. Geldt dat ook voor een personenauto met aanhangwagen?
Nee. Een combinatie van personenauto met aanhangwagen mag maximaal 18 meter lang zijn. Een combinatie van een bestelauto met aanhangwagen mag wel 18,75 meter lang zijn, net als een vrachtautocombinatie.
Kijk voor meer wet- en regelgeving in ons kennisdossier Vervoerswetgeving.
We hebben voor onze bakwagen een Eurovignet, maar nu kregen we een boete van de Belastingdienst omdat we blijkbaar niet het juiste vignet hebben voor onze bakwagen met aanhangwagen. Hoe zit dat precies?
Voor de Belastingdienst is het totaal aantal assen van het samenstel, dus bakwagen mét aanhangwagen, van belang. Er zit niets anders op dan een vignet voor vier of meer assen aan te schaffen; een vignet alleen voor de bakwagen is niet voldoende. Als je niet het hele jaar met een aanhangwagen rijdt, bijvoorbeeld omdat je te maken hebt met seizoensdrukte, is het raadzaam om alleen in de piektijd een vignet voor vier of meer assen aan te schaffen.
Meer informatie vind je in ons kennisdossier: Belastingen: bzm belasting zware motorvoertuigen (Eurovignet)
Wat is een zero-emissiezone?
Vanaf 2025 hebben gemeenten de mogelijkheid om een aparte zero-emissiezone in te stellen voor vrachtauto’s en bestelauto’s. Een zero-emissiezone is een gebied waar in principe geen voertuigen met CO2-uitstoot welkom zijn. Alleen batterij-elektrisch, waterstof en hybride (mits zij aantoonbaar zonder uitstoot in de zone rijden) zijn dan toegestaan.
- Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die na 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, moeten in de Zero-Emissie Stadslogistiek-zones (ZES-zones) emissievrij zijn;
- Plug-in hybride vrachtauto’s hebben tijdelijk (tot 1 januari 2030) toegang tot de ZES-zones, als deze daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden;
- Alle bestel- en vrachtauto’s moeten vanaf 1 januari 2030 in de ZES-zones emissievrij zijn;
- Gemeentes kunnen een ontheffing verlenen op grond van een hardheidsclausule. Deze ontheffing kan ingezet worden voor gevallen waarbij een voortijdige investering niet proportioneel is, en ondernemers - in afwijking van de landelijke toegangseisen - meer tijd nodig hebben om de overstap naar emissieloze bestel- en vrachtauto’s te maken;
- Bakwagens Euro-VI die na 1 januari 2020 en trekkers Euro-VI die na 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZES-zone;
- Bestelauto’s Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZES-zones;
- Bestelauto’s Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZES-zones.
Meer informatie vind je in onze kennisbank zero-emissiezones.
Wat is een milieuzone en voor welke voertuigen geldt deze?
In Nederland zijn in verschillende steden milieuzones ingevoerd om de luchtkwaliteit en leefbaarheid te verbeteren. Een milieuzone is een gebied, vaak gelegen in de binnenstad, ingesteld door een gemeente, waaruit voertuigen worden geweerd die niet voldoen aan een aldaar geldende Euronorm.
Sinds 2022 is Euro VI de toegangseis voor vrachtauto's voor het inrijden van een milieuzone. Voor bijzondere voertuigen (bijv. kolkenzuiger, winkelwagen) geldt een landelijke ontheffing. Voldoet het voertuig niet aan de Euro VI norm en is een landelijke ontheffing niet mogelijk, dan is er de dagontheffing die per gemeente 12x per kenteken aangevraagd kan worden via de gemeente.
Meer informatie vind je in ons kennisdossier Milieuzones.
Gelden er rijverboden op zon- en feestdagen in Europa?
Ja, in de meeste Europese landen zijn rijverboden van kracht op feestdagen en in het weekend. Nederland kent geen rijverboden. Kijk voor een compleet overzicht van de rijverboden per land en regels voor internationaal wegvervoer in ons kennisdossier.
Als eigen vervoerder maak ik gebruik van een CMR-vrachtbrief. Is dat verstandig?
Nee, dat is niet verstandig. Als je een CMR-vrachtbrief gebruikt zal bij de inspecteur een vermoeden ontstaan dat je toch een beroepsgoederenvervoerder bent, en loop je een risico op een boete wegens het niet (aanwezig) hebben van een beroepsgoederenvergunning. Gebruik CMR-vrachtbrieven dus NIET voor eigen vervoer.
Wat je wel kunt gebruiken:
- evofenedex-eigenvervoerkaart
- een (pro-forma) rekening
- een laadlijst met producten van het bedrijf
- afleverbewijs
- interne vrachtbrief (een afleverbon, werkopdracht etc. NIET een CMR-vrachtbrief)
Kijk voor meer wet- en regelgeving in ons kennisdossier Vervoerswetgeving.
Evenementen
CO₂-reductie workshops
Gratis, meerdere data29 december 2024Diverse data zowel online als offlineCommunity-bijeenkomsten
Communities (exclusief voor leden)13 januari 2025Op meerdere data en locatiesMKB Business Tours
Van ondernemers voor ondernemers
Communities (exclusief voor leden)15 januari 2025Op meerdere data en locaties
Vragen over vervoer?
Aguinaldo en zijn collega's helpen je graag verder