skipToContentskipToFooter

Milieuwinst te behalen door consumenten zelf retour te laten doorsturen

12-06-2024 Consumenten die retouren niet terugsturen, maar doorsturen naar een andere consument. Dat is volgens onderzoekers van de Erasmus Universiteit mogelijk de oplossing voor het retourenprobleem in de logistiek. Nu vormt het terugsturen van bestellingen een groot probleem voor detailhandelaren die online verkopen vanwege de hoge kosten en CO2-uitstoot.

De kosten voor een webwinkel om een retour af te handelen zijn zo’n 12,50 euro. Met dat in het achterhoofd zochten onderzoekers Wilco van den Heuvel en Rommert Dekker van de Erasmus School of Economics naar een methode om de kosten en de CO2-uitstoot terug te dringen. De basis voor dit idee ligt in een concept dat is opgesteld door voormalig econometriestudent Eline Tetteroo. Zij ontwikkelde tijdens een afstudeerstage een c2c-concept om het aantal online retouren te verminderen.

De onderzoekers hebben dat concept verder uitgewerkt tot een model waarbij consumenten rechtstreeks aan de volgende klant leveren. Daardoor wordt de stap van terugsturen overgeslagen en dat scheelt kilometers en ruimte. Deze retourartikelen kunnen dan opnieuw op de website van de webwinkel worden aangeboden met korting, omdat de verpakking dan waarschijnlijk niet meer intact is.

Even thuis bewaren

Na het aanmelden van de retour wordt de consument gevraagd om het artikel nog een paar dagen in huis te houden. Ondertussen verschijnt het product weer op de website van de webshop. Als het product opnieuw wordt verkocht, krijgt de consument die het pakket in bezit heeft een QR-code toegestuurd en wordt zo aan de nieuwe klant gekoppeld. De nieuwe koper controleert en beoordeelt het pakket. Deze beoordeling wordt toegevoegd aan het profiel van de oude klant. Deze bouwt daarmee een betrouwbaarheidsscore op. 

De onderzoekers zien aanzienlijke voordelen bij dit model, zowel in de verwachte winst als in het rendement. Mocht er in een aantal gevallen de kosteneffectiviteit tegenvallen, dan is er altijd nog de milieuwinst.