skipToContentskipToFooter

Steun varieerde van aankoopsubsidies tot financiering infrastructuur

21-06-2024 Chinese fabrikanten van elektrische auto’s hebben de afgelopen 15 jaar minstens 231 miljard dollar aan overheidssteun gekregen. Dat concludeert de Amerikaanse denktank Center for Strategic and International Studies (CSIS). 

Het CSIS komt tot deze conclusie nadat het de staatssteun over de periode van 2009 tot eind 2023 onderzocht. Het bedrag van 231 miljard Amerikaanse dollar komt neer op zo’n 216 miljard euro.

Niet alleen subsidies

De steun die de e-autofabrikanten kregen, bestond niet alleen uit subsidies. Iets meer dan de helft van het totale steunbedrag had betrekking op vrijstellingen van omzetbelasting, aldus het CSIS. De rest van de steun bestond uit aankoopsubsidies voor e-auto's, overheidsaankopen van de voertuigen, financiering voor infrastructuur (waaronder laadstations) en financiële ondersteuning van onderzoek en ontwikkeling.

Importheffingen in EU

Intussen heeft de Europese Unie (EU) aangekondigd dat ze vanaf 4 juli veel hogere importheffingen wil invoeren op Chinese elektrische auto’s. De EU vindt namelijk dat China zich schuldig maakt aan oneerlijke concurrentie op de automarkt. Chinese autofabrikanten zouden flinke steun van de Chinese overheid ontvangen.

Voorlopige invoerrechten

Volgens persbureau Reuters gaat het om een ‘voorlopige’ verhoging van 7,4 tot 38,1 procent van de invoerrechten. Deze komt bovenop het standaardtarief van 10 procent dat voor de invoer van auto's geldt. De hogere invoerrechten worden maximaal vier maanden geheven, dus tot en met 3 november. De Commissie beslist voor die datum welke definitieve invoerrechten ze gaat heffen.

Voorlopige rechten worden alleen geïnd als aan het einde van het onderzoek werkelijk definitieve rechten worden ingesteld. Als deze lager of nul zijn, worden de voorlopige rechten evenredig verlaagd, aldus Reuters. 

Prijsverhoging

Chinese autobouwers als BYD hebben volgens Reuters nog geen besluit genomen over een prijsverhoging voor elektrische voertuigen die ze in Europa verkopen. De fabrikanten zouden hiermee willen wachten tot 4 juli, de beoogde invoeringsdatum van de hogere invoerrechten.

Vragen over juridische zaken?

Marinke en haar collega's helpen je graag verder

Marinke  juridisch evofenedex