Amsterdam kiest voor kleinere, maar duidelijkere ZE-zone
Leestijd: 1 minuut
Foodcenter in Amsterdam tóch buiten de uitstootvrije zone
25-06-2024 De zero-emissiezone die Amsterdam vanaf 1 januari 2025 invoert, wordt aanzienlijk kleiner dan oorspronkelijk gepland. In plaats van het volledige gebied binnen de ring A10 zal alleen het gebied binnen de centrumring S100 uitstootvrij worden.
De zero-emissie (ZE)-zone in Amsterdam wordt tijdelijk verkleind tot de S100, omdat er door de val van kabinet-Rutte IV nog geen geschikte verkeersborden zijn vastgesteld in de Tweede Kamer. Het voornemen is om de ZE-zone in 2028 uit te breiden naar de ring A10.
Advies van evofenedex en TLN
Amsterdam bevindt zich, samen met andere gemeenten, in een lastige situatie met overlappende milieu- en ZE-zones. Als de ZE-zone even groot wordt als de milieuzone, zou de situatie door niet eenduidige bebording zeer onoverzichtelijk kunnen worden. Dit risico baarde evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zorgen. Er volgde een advies van beide ondernemingsverenigingen aan de gemeente en wethouder Melanie van der Horst over de bebordingskwestie. Wessel Deelstra (TLN): "Het is goed om te zien dat de gemeente nu kiest voor duidelijkheid voor ondernemers, zowel wat betreft de bebording als de toekomstige uitbreiding naar de ring A10."
Bedrijventerreinen
Naast het advies over de contouren van de ZE-zone hebben evofenedex en TLN zich ingezet voor de bedrijventerreinen die in de oorspronkelijke zone lagen. Zo waren de verenigingen dichtbij een ontheffing voor de route richting het Foodcenter, een belangrijke overslaghub voor stadsdistributie. Door de keuze voor een kleinere zone is het probleem nu opgelost voor Foodcenter.
Voorafgaand aan de vergroting van de zone in 2028 moet hier nog eens kritisch naar worden gekeken. Lars Ahsman, regionaal beleidsadviseur bij evofenedex, is tevreden over de huidige oplossing van de gemeente: "Het Foodcenter speelt een cruciale rol als overslaghub voor stadsdistributie naar het stadscentrum. We willen deze locatie graag toegankelijk houden voor toeleveranciers."
Vergelijkbare problemen
Het advies van evofenedex en TLN geldt niet alleen voor de gemeente Amsterdam, maar dient ook als voorbeeld voor andere steden met vergelijkbare problemen. Zo adviseren de verenigingen alle gemeenten met een milieu- en ZE-emissiezone om in gesprek te gaan met de gemeente Amsterdam en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, gezien de onduidelijkheid die over hun zones kan ontstaan. Daarnaast roepen de organisaties het Rijk op om zo snel mogelijk de zero-emissiebebording gereed te hebben.
Gerelateerde nieuwsberichten
Ondernemers met Euro 6-bestelauto krijgen jaar langer toegang tot zero-emissiezones
25 november 2024
Eerste openbaar laadplein in Amsterdam geopend voor zwaar materieel
21 november 2024
Leden evofenedex gaan in gesprek in Leiden over zero-emissiezone
7 november 2024
Noord-Hollandse steden organiseren zero-emissie-evenement
4 november 2024
Leiden voert zero-emissiezone op 1 januari 2025 in
29 oktober 2024
RAI roept kabinet op elektrisch rijden te blijven stimuleren
25 oktober 2024
Staatssecretaris moet van Kamer oplossing zoeken voor ZE-zones
24 oktober 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
Uitstootvrije truck proberen met subsidie in Noord-Limburg
23 oktober 2024
Vragen over juridische zaken?
Marinke en haar collega's helpen je graag verder