Zeevervoer
In het zeevervoer speelt op de drukke handelsroutes de lijnvaart een grote rol. Operationele samenwerkingsverbanden tussen verschillende zeerederijen zorgen ervoor dat de verlader kan kiezen uit meerdere afvaarten per week of zelfs per dag.
Bij het vervoer over zee zijn over het algemeen de Hague-Visby Rules van toepassing. Dit verdrag regelt de aansprakelijkheid van de zeevervoerder bij vervoer onder cognossement maar is inmiddels 85 jaar oud. Met de toenemende containerisatie, ICT-toepassingen en multimodaal vervoer ontstond de behoefte aan modernisering en uniformering van bestaande rechtssystemen.
Onder de vlag van de Verenigde Naties is sinds 2002 gewerkt aan een nieuw aansprakelijkheidsregime in het zeevervoer . Het resultaat is het UNCITRAL Verdrag dat op 23 september in Rotterdam onder de naam 'Rotterdam Rules' door de lidstaten wordt getekend. Pas als daarna minimaal 20 landen het verdrag officieel bekrachtigen krijgt het kracht van wet.
Boekings- en verschepingsprocedure
Containers
De aansprakelijkheid van de cargadoor
De aansprakelijkheid van de expediteur
De aansprakelijkheid van de stuwadoor
De aansprakelijkheid van de vervoerder
De vier grootste blunders bij organiseren van zeevracht
Documentair krediet
FIATA-documenten
Gebruik van het cognossement
Het cognossement
Kosten van demurrage en detention
Lading container en traject
Leveringsvoorwaarden
Organisatie van het vervoer
Soorten cognossementen
Soorten dienstvervoer
Toeslagen containervervoer
Vijf veelvoorkomende misvattingen over zeecontainervervoer
Weegplicht zeecontainers
Gerelateerde nieuwsberichten
Zeeverladers bezorgd over toenemende afhankelijkheid van Chinese bedrijven
22 november 2024
DFDS komt met nieuwe verbinding tussen Italië en Egypte
7 november 2024
Wetsvoorstel 'Invoering van het elektronisch cognossement’ op tafel
4 november 2024
Ook Verre Oosten en Oceanië binnenkort aangesloten op Vertrouwensketen
25 oktober 2024
Meer containers en minder overslag in haven Rotterdam
24 oktober 2024
Winnaars en verliezers van lijnvaart netwerken in 2025
17 oktober 2024
Gevolgen van ontwikkelingen containerlogistiek voor verladers
11 oktober 2024
NVWA zet stappen om doorlooptijden D-controles te verkorten
11 september 2024
Binnenbrengen veterinaire en fytosanitaire goederen duurt te lang
29 augustus 2024
Vragen over vervoer?
Aguinaldo en zijn collega's helpen je graag verder