skipToContentskipToFooter

Vertrouwensketen nu standaard voor importcontainers

5-3-2025 Leden die importcontainers via Rotterdam afhandelen, kunnen voortaan rekenen op een nog betrouwbaardere logistieke keten. Ook het Verre Oosten en Oceanië zijn nu aangesloten op de Vertrouwensketen, waardoor deepsearederijen en hun cargadoors geen fraudegevoelige pincodes meer verstrekken. 

Dit betekent dat alle intercontinentale containerlading die de haven binnenkomt, voortaan via deze gesloten digitale keten wordt afgehandeld. Inmiddels zijn meer dan 1,1 miljoen containers op deze manier vrijgesteld. 

Gesloten logistieke keten voorkomt fraude 

In de Vertrouwensketen worden rechten om een container op te halen digitaal en gecontroleerd doorgegeven, van de rederij naar de verlader of expediteur en uiteindelijk naar de vervoerder. Dit betekent dat alleen geautoriseerde partijen de container kunnen ophalen. De voorheen gedeelde pincodes zijn volledig verdwenen uit de logistieke keten. Dit verkleint het risico op ladingdiefstal aanzienlijk en maakt de afhandeling efficiënter. 

Gefaseerde invoering wereldwijd 

De Vertrouwensketen is in 2024 stapsgewijs ingevoerd. Containers uit Latijns-Amerika (31 maart), Noord-Amerika (1 juli) en Afrika, het Midden-Oosten, India en Pakistan (1 oktober) werden als eerste aangesloten. Nu ook het Verre Oosten en Oceanië zijn geïntegreerd, is de dekking compleet. In de laatste fase wordt de koppeling met Secure Container Release van Hapag-Lloyd afgerond. 

Deelnemende rederijen

Alle grote deepsearederijen doen mee aan de Vertrouwensketen, waaronder CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd, HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. Dit betekent dat al deze containers veilig en efficiënt worden vrijgesteld en afgehaald. Al zo’n 2000 verladers en expediteurs en meer dan 1000 vervoerders hebben hun werkwijze hierop aangepast. 

Samenwerking bedrijfsleven en overheid 

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties, met als doel de digitale weerbaarheid van de havenlogistiek te vergroten. De afhandeling en vrijstelling van importcontainers verloopt via het Port Community System van Portbase. Dit betekent dat alleen geautoriseerde vervoerders hun komst bij de deepseaterminal kunnen voormelden en containers kunnen ophalen.