Rotterdamse haven volledig over op veilige containerafhandeling
Leestijd: 1 minuut
Vertrouwensketen nu standaard voor importcontainers
5-3-2025 Leden die importcontainers via Rotterdam afhandelen, kunnen voortaan rekenen op een nog betrouwbaardere logistieke keten. Ook het Verre Oosten en Oceanië zijn nu aangesloten op de Vertrouwensketen, waardoor deepsearederijen en hun cargadoors geen fraudegevoelige pincodes meer verstrekken.
Dit betekent dat alle intercontinentale containerlading die de haven binnenkomt, voortaan via deze gesloten digitale keten wordt afgehandeld. Inmiddels zijn meer dan 1,1 miljoen containers op deze manier vrijgesteld.
Gesloten logistieke keten voorkomt fraude
In de Vertrouwensketen worden rechten om een container op te halen digitaal en gecontroleerd doorgegeven, van de rederij naar de verlader of expediteur en uiteindelijk naar de vervoerder. Dit betekent dat alleen geautoriseerde partijen de container kunnen ophalen. De voorheen gedeelde pincodes zijn volledig verdwenen uit de logistieke keten. Dit verkleint het risico op ladingdiefstal aanzienlijk en maakt de afhandeling efficiënter.
Gefaseerde invoering wereldwijd
De Vertrouwensketen is in 2024 stapsgewijs ingevoerd. Containers uit Latijns-Amerika (31 maart), Noord-Amerika (1 juli) en Afrika, het Midden-Oosten, India en Pakistan (1 oktober) werden als eerste aangesloten. Nu ook het Verre Oosten en Oceanië zijn geïntegreerd, is de dekking compleet. In de laatste fase wordt de koppeling met Secure Container Release van Hapag-Lloyd afgerond.
Deelnemende rederijen
Alle grote deepsearederijen doen mee aan de Vertrouwensketen, waaronder CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd, HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. Dit betekent dat al deze containers veilig en efficiënt worden vrijgesteld en afgehaald. Al zo’n 2000 verladers en expediteurs en meer dan 1000 vervoerders hebben hun werkwijze hierop aangepast.
Samenwerking bedrijfsleven en overheid
De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties, met als doel de digitale weerbaarheid van de havenlogistiek te vergroten. De afhandeling en vrijstelling van importcontainers verloopt via het Port Community System van Portbase. Dit betekent dat alleen geautoriseerde vervoerders hun komst bij de deepseaterminal kunnen voormelden en containers kunnen ophalen.
Gerelateerde nieuwsberichten
Weer iets meer schepen door Suezkanaal
24 februari 2025
Meer inzicht in containerbewegingen met nieuwe terminaldata
16 februari 2025
Deltalinqs: stikstofuitspraken zorgen voor onrust in havengebied
4 februari 2025
Wekelijkse veerdienst van Rotterdam naar Spaanse Vilagarcía
16 januari 2025
Stakingsdreiging havens VS afgewend, onrust bij ECT duurt voort
8 januari 2025
Vakbonden dreigen met staking bij ECT Rotterdam
6 januari 2025
Zeeverladers bezorgd over toenemende afhankelijkheid van Chinese bedrijven
22 november 2024
DFDS komt met nieuwe verbinding tussen Italië en Egypte
7 november 2024
Wetsvoorstel 'Invoering van het elektronisch cognossement’ op tafel
4 november 2024