Meer inzicht in containerbewegingen met nieuwe terminaldata
Leestijd: 2 minuten
Succesvolle lobby voor betere data-uitwisseling
17-02-2025 Sinds kort biedt de deepseaterminal Rotterdam World Gateway (RWG) volledig inzicht in nieuwe data-elementen, waardoor verladers meer inzicht krijgen in containerbewegingen. evofenedex pleit al geruime tijd voor meer transparantie in de logistieke keten en is tevreden met deze ontwikkeling. De verwachting is dat de APMT-terminal op de Maasvlakte II en de containerterminal van Hutchison Ports ECT Rotterdam snel zullen volgen.
Verladers hebben baat bij zoveel mogelijk inzicht in containerbewegingen en uniforme toegang tot deze gegevens. Dankzij de integratie van geavanceerde terminaldata ontvangen gebruikers van Portbase gedetailleerde en actuele informatie over hun containers. Deze gegevens zijn toegankelijk via een Cargo Controller-account van Portbase. Deze service is beschikbaar via een online gebruikersomgeving en kan worden geïntegreerd in bestaande systemen met een API-koppeling. Dit maakt het mogelijk om real-time status- en planningsinformatie direct in logistieke processen op te nemen. Hierdoor wordt de afstemming met transporteurs en achterlandverbindingen geoptimaliseerd.
Beschikbare data
De data wordt direct verstrekt vanuit het planningsysteem van de terminal, wat de betrouwbaarheid en actualiteit van de informatie vergroot. Hierdoor hebben verladers beter inzicht in de status van hun container en kunnen zij hun logistieke operatie efficiënter inrichten. De beschikbare data-elementen zijn:
- verwachte aankomsttijd (ETA) van het zeeschip;
- verwacht losmoment (EDT), gebaseerd op de losvolgorde en afkomstig uit het kade-planningssysteem;
- verwachte vertrektijd (ETD) van het zeeschip;
- het exacte tijdstip waarop de container de terminal verlaat (Gate-out).
Centrale beschikbaarheid
Met de aansluiting van RWG op Cargo Controller zijn nu alle grote Rotterdamse deepseaterminals verbonden met dit platform. Naast RWG delen ook Hutchison Ports ECT Rotterdam en APM Terminals hun terminaldata. In de afgelopen jaren is data steeds vaker versnipperd geraakt over eigen platforms van afzonderlijke terminals. Hoewel dit een aandachtspunt blijft, is de centralisatie via Cargo Controller een positieve ontwikkeling. Terminalinformatie kan nu veilig en centraal worden gedeeld met geautoriseerde partijen.
evofenedex blijft zich inzetten voor een betere samenwerking in de logistieke keten en verdere digitalisering ter optimalisatie van logistieke processen voor verladers. Lees meer in ons overzicht van lobbyresultaten op dit gebied.
Gerelateerde nieuwsberichten
Deltalinqs: stikstofuitspraken zorgen voor onrust in havengebied
4 februari 2025
Wekelijkse veerdienst van Rotterdam naar Spaanse Vilagarcía
16 januari 2025
Stakingsdreiging havens VS afgewend, onrust bij ECT duurt voort
8 januari 2025
Vakbonden dreigen met staking bij ECT Rotterdam
6 januari 2025
Zeeverladers bezorgd over toenemende afhankelijkheid van Chinese bedrijven
22 november 2024
DFDS komt met nieuwe verbinding tussen Italië en Egypte
7 november 2024
Wetsvoorstel 'Invoering van het elektronisch cognossement’ op tafel
4 november 2024
Ook Verre Oosten en Oceanië binnenkort aangesloten op Vertrouwensketen
25 oktober 2024
Meer containers en minder overslag in haven Rotterdam
24 oktober 2024