Arbeidsvoorwaarden
Arbeidsvoorwaarden
Arbeidsvoorwaarden zijn de voorwaarden die je met een werknemer afspreekt en die je vervolgens vastlegt in de arbeidsovereenkomst. De meest bekende arbeidsvoorwaarden zijn de arbeidsduur, het loon en de vakantiedagen.
Vaak staan er ook arbeidsvoorwaarden in een arbeidsvoorwaardenreglement of in een cao die van toepassing is op de arbeidsovereenkomst. In de cao beroepsgoederenvervoer staan bijvoorbeeld de collectieve arbeidsvoorwaarden die gelden voor bedrijven die voornamelijk beroepsgoederenvervoer verrichten.
De wet vermeldt soms een minimum voor bepaalde arbeidsvoorwaarden. Zo heeft een werknemer aanspraak op minstens het wettelijk minimumloon en geldt er ook een minimaal aantal vakantiedagen per jaar.
In dit kennisdossier vind je artikelen, tips en downloads over de arbeidsvoorwaarden die je met een werknemer afspreekt.
Gerelateerde nieuwsberichten
Pas op voor boetes bij overtreding Wet minimumloon
9 oktober 2024
Compensatie transitievergoeding vanaf 1 juli 2026 alleen voor kleine werkgever
2 oktober 2024
Aanpak fiscus tegen schijnzelfstandigheid vereist actie van bedrijven
30 september 2024
Belastingdienst gaat weer volledig handhaven op schijnzelfstandigheid
26 september 2024
Hoe zit het ook alweer met doorbetaling loon op feestdagen?
13 mei 2024
Regels voor Oekraïense werknemers uit derde landen veranderen
7 augustus 2023
Kabinet voert per 1 januari minimumuurloon in
31 juli 2023
Sociale zekerheid van thuiswerkende grenswerker is vanaf 5 juli gewijzigd
24 juli 2023
Minimumloon gaat per 1 juli omhoog
5 juni 2023
Vragen over juridische zaken?
Marinke en haar collega's helpen je graag verder