Tweede Kamer gaat spoorgoederenvervoer bespreken in apart commissiedebat
Leestijd: 2 minuten
Spoorpartijen verheugd dat er eindelijk aandacht is voor het goederenvervoer per spoor
16-01-2025 Er komt een apart commissiedebat in de Tweede Kamer over het spoorgoederenvervoer. Een meerderheid van de commissieleden stemde woensdag in met een voorstel van VVD-Kamerlid Hester Veldman in om het debat over spoorgoederenvervoer los te koppelen van het reizigersvervoer. Diverse logistieke partijen hadden in de aanloop naar het commissiedebat Spoor Kamerleden opgeroepen om meer aandacht te besteden aan het spoorgoederenvervoer.
De leden van de Raad voor Spoorverladers van evofenedex constateren al langer dat het spoorgoederenvervoer aantrekkelijker moet worden voor bedrijven. Ondanks dat het vervoer over rails zeer veilig en duurzaam is, besluiten bedrijven vaak andere modaliteiten te gebruiken. Dan gaat het met name over de betaalbaarheid, de beschikbaarheid (infra) en de betrouwbaarheid van het spoorvervoer. VVD-Tweede Kamerlid Veldman onderkende dat extra aandacht voor het spoorgoederenvervoer hard nodig is, en verzocht om het spoorgoederenvervoer, apart van het reizigersvervoer, in een apart commissiedebat te bespreken. Dat verzoek werd ingewilligd, waardoor het debat op een later tijdstip gehouden zal worden.
Logistieke Alliantie
Ook heeft de Logistieke Alliantie, waarin 17 grote logistieke organisaties zijn verenigd, waaronder ook evofenedex, heeft in een brief aangegeven dat er een grote behoefte is aan een duidelijke visie en bijbehorende financiële investeringsagenda. De Alliantie maakt zich grote zorgen over de aanhoudende krimp van het spoorgoederenvervoer, waar vanuit milieu- en economisch oogpunt juist een omgekeerde beweging nodig is. Spoorvervoer geeft immers nauwelijks CO2-uitstoot en is samen met de andere vervoersmodaliteiten keihard nodig om de logistiek te laten functioneren als bloedsomloop van de economie. Vooral cruciale routes zoals de Havenspoorlijn en de goederencorridor naar Zevenaar zijn een groot aandachtspunt.
Er liggen meerdere oorzaken aan ten grondslag, en hierover is evofenedex, en haar Raad voor Spoorverladers al langere tijd aan de Spoorgoederentafel in gesprek met havenbedrijven, terminals, spoorvervoerders, Prorail, en het Ministerie van I&W. Deze partijen hebben meegewerkt aan de totstandkoming van het Toekomstbeeld Spoorgoederenvervoer.
evofenedex ziet de behandeling in een apart commissiedebat in de Tweede Kamer dan ook als een positieve ontwikkeling. Dit is een eerste stap om vanuit een reëel Toekomstbeeld Spoorgoederenvervoer een solide toekomstvisie te ontwikkelen.
Gerelateerde nieuwsberichten
Nieuwe infrastructuurprojecten komen in Nederland nauwelijks van de grond
28 november 2024
Logistieke Alliantie: “Infrastructuur op kantelpunt: voorkom een Nederlandse stilstand”
22 november 2024
Goederenvervoer hard geraakt door aangekondigde spoorstakingen
11 november 2024
Kabinet moet spoorgoederenvervoer aantrekkelijk maken
18 september 2024
Nieuwe treinverbinding tussen havens Amsterdam en Rotterdam
16 september 2024
evofenedex roept politiek op om spoorgoederenvervoer te redden
12 september 2024
Automatisch heuvelen op Kijfhoek hervat
2 september 2024
Spoortunnel Gotthard vanaf september volledig open
22 augustus 2024
Terechte zorgen over goederenvervoer per spoor
14 augustus 2024