Automatisch heuvelen op Kijfhoek hervat
Leestijd: 1 minuut
Grootste goederenemplacement van Europa speelt belangrijke rol bij modal shift
02-09-2024 Op Kijfhoek is het automatisch heuvelen na ruim een jaar stil te hebben gelegen onlangs hervat. De werkzaamheden hiervoor begonnen in juni 2023. In de tussentijd zijn nieuwe sporen, blusvoorzieningen en calamiteitenwegen aangelegd en getest. Het tussen Barendrecht en Zwijndrecht gelegen Kijfhoek is het grootste goederenemplacement van Europa en speelt een belangrijke rol bij modal shift.
De vernieuwing van Kijfhoek, dat bestaat sinds 1981, was hard nodig. Goederenwagons vanuit de havens van Rotterdam worden op dit spoorwegemplacement verdeeld over verschillende locomotieven om verder Europa in te gaan. Na afronding van het project kunnen maximaal 140 wagons per uur geheel geautomatiseerd worden gesorteerd.
Dit sorteren heet in vaktaal ‘heuvelen’. Deze zomer was het al mogelijk om wagens te sorteren zonder automatische hulp, maar met het automatisch heuvelen is de eerste helft van het vernieuwde digitale heuvelsysteem op Kijfhoek volledig operationeel. Dit systeem is ontwikkeld samen met DB Cargo, de grootste gebruiker van dit centrale knooppunt aan spoorverbindingen.
Interessante overweging
Kijfhoek speelt een belangrijke rol bij het streven naar modal shift ofwel het vervangen van wegvervoer door andere vervoersmodaliteiten als spoor en binnenvaart. Modal shift is een interessante overweging voor bedrijven die zelf goederen vervoeren, maar ook voor bedrijven die gebruikmaken van een logistiek dienstverlener om hun goederen te laten vervoeren. Zowel binnen Nederland als internationaal. Want transport via verschillende modaliteiten biedt kansen op het gebied van kostenbesparing, logistieke optimalisatie en duurzaam ondernemen.
Verladers hebben de mogelijkheid bij hun logistiek dienstverlener(s) aan te geven hoe zij hun goederen getransporteerd willen hebben. Als betalende partij hebben zij de regie, en mogen zij zeggen op welke manier ze hun goederen laten transporteren. Door in gesprek te gaan met je logistiek dienstverlener kan vaak al veel bereikt worden.
Gerelateerde nieuwsberichten
Nieuwe infrastructuurprojecten komen in Nederland nauwelijks van de grond
28 november 2024
Logistieke Alliantie: “Infrastructuur op kantelpunt: voorkom een Nederlandse stilstand”
22 november 2024
Goederenvervoer hard geraakt door aangekondigde spoorstakingen
11 november 2024
Extra subsidiegeld beschikbaar voor modal shift
21 oktober 2024
Kabinet moet spoorgoederenvervoer aantrekkelijk maken
18 september 2024
Nieuwe treinverbinding tussen havens Amsterdam en Rotterdam
16 september 2024
evofenedex roept politiek op om spoorgoederenvervoer te redden
12 september 2024
Spoortunnel Gotthard vanaf september volledig open
22 augustus 2024
Terechte zorgen over goederenvervoer per spoor
14 augustus 2024