evofenedex roept politiek op om spoorgoederenvervoer te redden
Leestijd: 1 minuut
Zorgelijke ontwikkeling: goederen steeds minder over spoor
11-09-2024 evofenedex roept de politiek dringend op om in te grijpen om het Nederlandse spoorgoederenvervoer te redden. Vervoer via het spoor is voor veel handels- en productiebedrijven een belangrijke schakel in de logistieke keten. Maar de hoge kosten, onbetrouwbaarheid en beperkte capaciteit zorgen ervoor dat bedrijven 'het spoor' massaal links laten liggen.
Spoorgoederenvervoer is belangrijk voor de bereikbaarheid en leefbaarheid in Nederland. Ook speelt het een cruciale rol voor het vestigingsklimaat voor bedrijven. Maar door de hoge kosten, onbetrouwbaarheid en beperkte capaciteit van het Nederlandse spoor kiezen bedrijven steeds minder vaak voor deze duurzame vervoerswijze.
Oproep van evofenedex
evofenedex doet daarom een oproep aan de politiek om snel maatregelen te nemen om de toekomst van het spoorgoederenvervoer veilig te stellen. "Handels- en productiebedrijven zijn de dupe van de hoge kosten en onbetrouwbaarheid van het spoor. Als we niets doen, dreigt de ambitie om het goederenvervoer per spoor tegen 2030 met 50 procent te laten groeien, onhaalbaar te worden", zegt beleidsadviseur Geert van Eijk van evofenedex.
Alarmerende cijfers
De afgelopen jaren is het spoorgoederenvervoer structureel minder aantrekkelijk geworden. In 2023 was er sprake van een krimp van een kleine 12 procent ten opzichte van 2022. Voor 2024 wordt er opnieuw een krimp verwacht. De alarmerende cijfers maken duidelijk dat het spoor onder druk staat. Spoorvervoer wordt steeds duurder en de Europese grensovergangen vormen een knelpunt. Daarnaast is er onvoldoende capaciteit op het spoor om goederen- en reizigersvervoer in balans te houden.
Verduurzaming en concurrentiepositie
Het spoorgoederenvervoer is essentieel voor het functioneren van de Nederlandse economie en voor de verduurzaming van goederentransport. Het spoor is een efficiënte en milieuvriendelijke manier om grote hoeveelheden goederen over lange afstanden te vervoeren, wat bijdraagt aan minder CO2-uitstoot en minder files op de weg.
"De Nederlandse logistiek kan niet zonder een goed functionerend spoorgoederennetwerk", stelt Van Eijk. "We roepen de politiek op om nu in te grijpen, want zonder actie dreigen we het spoorgoederenvervoer en daarmee de concurrentiepositie van Nederland te verliezen."
Gerelateerde nieuwsberichten
Nieuwe infrastructuurprojecten komen in Nederland nauwelijks van de grond
28 november 2024
Logistieke Alliantie: “Infrastructuur op kantelpunt: voorkom een Nederlandse stilstand”
22 november 2024
Goederenvervoer hard geraakt door aangekondigde spoorstakingen
11 november 2024
Extra subsidiegeld beschikbaar voor modal shift
21 oktober 2024
Kabinet moet spoorgoederenvervoer aantrekkelijk maken
18 september 2024
Nieuwe treinverbinding tussen havens Amsterdam en Rotterdam
16 september 2024
Automatisch heuvelen op Kijfhoek hervat
2 september 2024
Spoortunnel Gotthard vanaf september volledig open
22 augustus 2024
Terechte zorgen over goederenvervoer per spoor
14 augustus 2024