Nieuwe infrastructuurprojecten komen in Nederland nauwelijks van de grond
Leestijd: 1 minuut
Minister Madlener: “Ik voel me in een te krap pak genaaid”
28-11-2024 Nieuwe infrastructuurprojecten komen in Nederland nauwelijks van de grond. Dit werd afgelopen maandag opnieuw pijnlijk duidelijk toen de Tweede Kamer met minister Madlener en staatssecretaris Jansen debatteerde over de investeringen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).
Dat nieuwe infrastructuurprojecten in Nederland nauwelijks van de grond komen, komt door tekorten op het gebied van financiering, mensen en stikstofruimte. De tekorten lopen dusdanig op dat minister Barry Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat zegt dat hij zich in een te krap pak genaaid voelt. Madlener voerde het debat in de Tweede Kamer samen met zijn partijgenoot staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu.
Inmiddels liggen de zeventien infrastructuurprojecten nog steeds stil en is de ambitie van het kabinet-Schoof om één project per jaar op te starten. In aanloop naar het debat heeft evofenedex vanuit de Logistieke Alliantie haar zorgen uitgesproken over de zorgwekkende situatie van de Nederlandse infrastructuur.
Kansen voor regio’s
Om de regio’s toch enigszins tegemoet te komen en de strijd aan te gaan met de steeds verder oplopende filedruk heeft minister Madlener 290 miljoen euro vrijgemaakt voor maatregelen die bijdragen aan het ontlasten van de wegen. Dit kunnen kleine infrastructurele aanpassingen zijn maar ook andere maatregelen zoals logistieke optimalisatie. Dit biedt mogelijk kansen voor handels- en productiebedrijven om samen met de regio’s te werken aan een betere en duurzamere logistiek.
Geen budget voor nieuwe spoorlijnen
Ook bij de sluizen van Kornwerderzand zijn tekorten en kan de aanpassing van de sluizen nog niet beginnen. Tot slot was er in het debat heel veel aandacht voor de aanleg van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. De ambitie is in deze kabinetsperiode een start te maken met deze twee spoorlijnen, maar ook hier is geen zicht op financiering. Dit zorgde bij verschillende Kamerleden voor de nodige onvrede.
Volgende week stemt de Tweede Kamer over de moties die zijn ingediend tijdens het debat.
Gerelateerde nieuwsberichten
Maastunnel krijgt een lagere maximale toegestane doorrijdhoogte
20 februari 2025
Viaducten onder A12 bij Velperbroek verstevigd
17 februari 2025
Snelweg bij Den Oever paar keer dicht voor onderhoud
10 februari 2025
KNMI: dinsdag code geel voor Noord-Nederland
9 februari 2025
Eerste boetes voor niet betalen tol Blankenburgtunnel
5 februari 2025
Snelheidsbeperking op deel ring Amsterdam
3 februari 2025
Hoofdrijbaan Leidsche Rijntunnel (A2) nog drie weekenden dicht
29 januari 2025
N233 bij Rhenen dicht voor onderhoud
27 januari 2025
evofenedex: 'Onze infrastructuur verdient meer aandacht en budget'
23 januari 2025