Terechte zorgen over goederenvervoer per spoor
Leestijd: 1 minuut
“Maak spoor juist aantrekkelijker via prijs, capaciteit en betrouwbaarheid”
14-08-2024 De kostenverhoging die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) toestaat voor ProRail heeft veel stof doen opwaaien. Volgens evofenedex zijn de zorgen over de kosten van goederenvervoer per spoor terecht, maar moet de discussie breder worden gevoerd. “Zorg dat goederenvervoer per spoor juist aantrekkelijker wordt. Dat doe je via een gunstig prijsbeleid, maar ook door de capaciteit en de betrouwbaarheid van spoorvervoer te verhogen.”
Toezichthouder ACM gaf onlangs groen licht voor een extra heffing die spoorbeheerder ProRail kan doorvoeren voor goederenvervoer per spoor. Hierdoor zou ProRail naast kosten voor beheer en onderhoud ook een tarief per gereden kilometer mogen heffen per 2026. Zo’n extra heffing belandt uiteindelijk op het bord van de klanten, luidt de kritiek. Verladers trekken aan het kortste eind, en dat is niet gunstig voor de modal shift die zo belangrijk is om vervoer te verduurzamen.
Bij modal shift ruilt een verlader (een deel) van zijn vervoer via de weg in voor een duurzamere modaliteit, bijvoorbeeld het spoor. Maar door spoorvervoer alsmaar duurder te maken, zou zelfs een omgekeerde modal shift kunnen ontstaan: verladers kiezen weer voor wegvervoer vanwege een gunstiger kostenplaatje.
Zorgelijke ontwikkeling
Geert van Eijk, beleidsadviseur Vervoer bij evofenedex, vindt een mogelijke kostenverhoging van ProRail zorgelijk. Maar hij benadrukt daarbij dat het besluit van de ACM los hiervan staat. “In het verleden konden de tarieven ook omhooggaan. Het verschil is nu dat er concrete afspraken zijn gemaakt over hoe dat moet worden gedaan. De toezichthouder moet nu goedkeuring hiervoor geven, waardoor de overheid hier direct bij betrokken is. Dat is juist goed.”
Stimuleren voor modal shift
Maar dat de kosten verder kunnen stijgen voor een duurzaam vervoermiddel als het spoor vindt hij zeker zorgwekkend. “Om duurzaam goederen te vervoeren en de filedruk te bestrijden, is het zeer belangrijk om bedrijven te stimuleren om vrachtauto’s van de weg te halen. Dat doe je niet door de gebruikersvergoeding te blijven verhogen. Integendeel. “Zorg dat het goederenvervoer per spoor juist aantrekkelijker wordt. Dat doe je via een gunstig prijsbeleid, maar ook door de capaciteit en de betrouwbaarheid van spoorvervoer te verhogen. Recente cijfers laten helaas een omgekeerd beeld zien”, aldus van Eijk.
Deelname aan Spoorgoederentafel
Van Eijk benadrukt dat evofenedex zich blijft inzetten om deze discussie breed met alle belanghebbenden te voeren. “Dat doen we onder meer via de Spoorgoederenvervoertafel, een overlegorgaan ingesteld door de overheid. Hierin zijn bedrijven, spoorvervoerders, terminals, havens en ProRail en de overheid vertegenwoordigd. evofenedex zit hier namens de verladers in en behartigt de belangen van haar leden.”
Gerelateerde nieuwsberichten
Modal split in Nederland: complexiteit en kansen voor duurzaam vervoer
17 december 2024
Nieuwe infrastructuurprojecten komen in Nederland nauwelijks van de grond
28 november 2024
Logistieke Alliantie: “Infrastructuur op kantelpunt: voorkom een Nederlandse stilstand”
22 november 2024
Goederenvervoer hard geraakt door aangekondigde spoorstakingen
11 november 2024
Extra subsidiegeld beschikbaar voor modal shift
21 oktober 2024
Kabinet moet spoorgoederenvervoer aantrekkelijk maken
18 september 2024
Nieuwe treinverbinding tussen havens Amsterdam en Rotterdam
16 september 2024
evofenedex roept politiek op om spoorgoederenvervoer te redden
12 september 2024
Automatisch heuvelen op Kijfhoek hervat
2 september 2024