skipToContentskipToFooter

Investeringen voor beter vervoer van goederen per spoor blijven uit

18-09-2024  Na de noodsignalen van evofenedex namens ondernemers in de handel en logistiek over problemen rond het spoorgoederenvervoer, geven het regeerakkoord en de miljoenennota nog weinig concrete aanknopingspunten om het spoorgoederenvervoer aantrekkelijker te maken. 

Wel kondigt het kabinet in de begroting 2025 aan om spoorverladers nog éénmaal enigszins tegemoet te komen in de zeer hoge kosten voor 'opstellen en rangeren’. evofenedex heeft hiervoor keer op keer gepleit. De zeven miljoen euro die voor dit onderwerp is vrijgemaakt is een goed begin, maar verder zijn - in lijn met de eerdere verwachtingen in het hoofdlijnenakkoord - de subsidiekranen vooralsnog dichtgedraaid.

Voor een groot aantal zaken, waaronder een onderzoek naar de hoogte van de gebruikersvergoeding en de (internationale) concurrentiepositie van het spoor, verwijst het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar de nota Toekomstbeeld Spoorgoederenvervoer. Aan die nota wordt nog gewerkt.

Inbreng van Spoorgoederentafel

In de begroting valt verder op dat spoorgoederenvervoer als onderdeel van een multimodaal goederenvervoersysteem een belangrijke rol heeft. Maar daarbij mist vooral hoe dat bereikt wordt. evofenedex dringt er dan ook op aan dat het ministerie bij het opstellen van zijn ‘Toekomstbeeld Spoorgoederenvervoer’ de inbreng van alle gezamenlijke spoorpartijen aan de Spoorgoederentafel meeneemt.

Het gaat hierbij om het investeren in infrastructuur, het formuleren van een heldere visie op spoorgoederenvervoer in relatie tot de omgeving en verdere verduurzaming. Alleen op die manieren kan het duurzame en veilige spoorgoederenvervoer een aantrekkelijke modaliteit worden voor verladers.