Logistieke Alliantie: “Infrastructuur op kantelpunt: voorkom een Nederlandse stilstand”
Leestijd: 2 minuten
Tweede Kamer moet nu ingrijpen om een structurele crisis te voorkomen
22-11-2024 De Nederlandse infrastructuur die onze samenleving en die van veel andere landen draaiende houdt, piept en kraakt steeds ernstiger. De Logistieke Alliantie, waarvan evofenedex deel uitmaakt, waarschuwt dat we afstevenen op een crisis zoals in Duitsland: een vastgelopen netwerk, decennia achterstallig onderhoud en een economische schadepost van miljarden euro’s, die ieder jaar duurder uitpakt als we niet nu handelen. De alliantie roept op de ogen te openen en te handelen voordat het te laat is.
Hoewel Nederland bekend staat om zijn efficiënte logistieke ketens waardoor de samenleving soepel kan lopen, stapelen de signalen van stagnatie zich op. Sluizen en bruggen vallen uit, wachttijden voor binnenvaartschepen rijzen de pan uit en goederenstromen over het spoor blijven dalen. Alleen al de vertragingen op snelwegen, waterwegen en spoorlijnen veroorzaken jaarlijks zo meer dan 1,7 miljard euro aan economische schade. En dit bedrag loopt ieder jaar op. Toch blijven investeringen in beheer en vernieuwing achter. De Logistieke Alliantie wijst erop dat dit geen incidenteel probleem is, maar een structureel falen.
Duitse valkuil
In Duitsland heeft decennialang uitstel van investeringen geleid tot een verouderd en overbelast infrastructuurnetwerk. Het land kan de huidige vraag nauwelijks aan. Reparatie is een dure operatie die tientallen jaren zal duren. Nederland bevindt zich op eenzelfde pad, tenzij we nu rigoureus gaan investeren.
Hele logistieke systeem bedreigd
Het probleem van de Nederlandse infrastructuur beperkt zich niet tot enkele locaties, maar bedreigt het hele logistieke systeem. De A15 Rotterdam is een duidelijk voorbeeld: als slagader van de Nederlandse samenleving is deze route een nationaal knelpunt geworden. Daarnaast is het spoorvervoer met bijna 12 procent gedaald. Het gebruik staat ver van het duurzame modal optimum-doel dat evofenedex nastreeft. Een gemiste kans, want één goederentrein heeft evenzoveel capaciteit als ruim vijftig vrachtwagens. Bij de binnenvaart liggen schepen stil door schaalvergroting en falende bruggen en sluizen. Dit holt de betrouwbaarheid van onze waterwegen uit.
Indringende oproep
Om te voorkomen dat de infrastructuur in Nederland verder verslechterd, doet de Logistieke Alliantie een indringende oproep aan de commissie voor Infrastructuur en Waterstaat. Dit gremium vergadert maandag 25 november over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). “Het is vijf minuten voor twaalf. We hebben geen luxe voor verdere vertraging. De Tweede Kamer moet nu ingrijpen om een structurele crisis te voorkomen”, aldus woordvoerder Renate Wijmenga van evofenedex.
“Dit vraagt allereerst om onmiddellijke actie voor beheer, onderhoud en vernieuwing van verouderde infrastructuur. Ook zijn er innovatieve oplossingen nodig om vertragingen door stikstofuitstoot te minimaliseren, zodat vergunningstrajecten niet langer een blokkade vormen. Belangrijk is dat zeventien gepauzeerde grote infrastructuurprojecten versneld uitgevoerd gaan worden. Zoals dit is beloofd in het hoofdlijnenakkoord ‘Hoop, Lef en Trots’ van het kabinet-Schoof, maar met een duidelijke tijdlijn, concrete prioriteiten en een toegewijd projectteam voor een onconventionele en doortastende aanpak. Want de stilstand die nu op de loer ligt, raakt niet alleen de logistieke sector, maar alle Nederlanders. Het vertraagt de bouw van woningen, belemmert de bevoorrading van winkels en zet zelfs onze rol in de Europese defensieketen via spoor en weg onder druk. De samenleving kan niet functioneren zonder een robuust logistiek systeem. Zonder daadkracht dreigen we de aansluiting te verliezen. Niet alleen met Europa, maar ook met de toekomst. Maak van Nederland niet het volgende Duitsland. De tijd van uitstellen is voorbij. Het is tijd voor actie.”
Gerelateerde nieuwsberichten
Dieselgate: compensatieregeling voor door sjoemelsoftware gedupeerde bedrijven
29 november 2024
46 grensgemeenten bezorgd over grenscontroles
28 november 2024
Snelweg Zoetermeer - Bleiswijk richting Utrecht ‘s nachts dicht
28 november 2024
Nieuwe infrastructuurprojecten komen in Nederland nauwelijks van de grond
28 november 2024
Blankenburgverbinding gaat op 7 december open
25 november 2024
Invoering vrachtwagenheffing voor 2026 ligt op schema
21 november 2024
Enkele infraprojecten gaan door ondanks krap budget
20 november 2024
Onstuimig weer verwacht met mogelijk kans op sneeuw
18 november 2024
Werkzaamheden lopen uit: Tholensebrug tot eind december 2024 dicht
18 november 2024