skipToContentskipToFooter

Zorgen blijven over vrachtnetwerk Schiphol door voorgenomen krimp en maatregelen geluidsoverlast

18-09-2024  Het belang van de 4000 ton goederen aan dagelijkse luchtvracht wordt in de miljoenennota nogmaals onderstreept door het kabinet, tot tevredenheid van evofenedex. Ook de aandacht voor de omgeving van Schiphol in combinatie met het behoud van het internationale netwerk voor reizigers en goederen is een goede ontwikkeling. evofenedex noemt deze aanpassing een stap in de goede richting, maar plaatst wel kanttekeningen bij de positie van vrachtvluchten.

Het recent gepresenteerde luchtvaartbeleid van het kabinet, gecombineerd met de plannen in de begroting op Prinsjesdag, biedt gemengde vooruitzichten voor bedrijven die luchtvracht gebruiken voor het verzenden en ontvangen van goederen. Vorige week schreef minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer dat Schiphol waarschijnlijk minder snel hoeft te krimpen dan oorspronkelijk gepland. In plaats van de eerdere grens van 440.000 vluchten per jaar wordt er nu gesproken over een krimp tot 475.000 tot 485.000 vluchten. Dit resultaat volgt na een reeks maatregelen door Schiphol die de geluidsoverlast al met 17 procent hebben verminderd, zoals bevestigd in de rijksbegroting 2025.

Verduurzaming

In de rijksbegroting worden de plannen rondom luchtvaart verder beschreven. Hierbij zijn er een aantal streefdoelen, zoals de balans met de leefomgeving van Schiphol en het behoud van een sterke netwerkverbinding. Dit in combinatie met een efficiƫnter gebruik van het luchtruim en plannen voor het verduurzamen van de luchtvaart, waarbij er kansen zijn voor de Nederlandse industrie op het gebied van verduurzaming en het inzetten van schonere brandstoffen. Kortom, het is duidelijk dat er een andere wind waait in Den Haag.

Onzekerheid rond luchtvracht

Hoewel het kabinet duidelijke en terechte stappen zet om de rechtspositie van omwonenden te verbeteren, brengt dit helaas onzekerheid over de beschikbaarheid van de luchtvrachtcapaciteit op Schiphol. De uitdagingen voor het aanbod van luchtvrachtvluchten zit hem vooral in de overlast die gepaard gaat met zware vliegtuigen met belangrijke goederen voor de strategische autonomie en ontwikkeling van de maakindustrie in Nederland. Door de inzet van efficiƫntere routes in het luchtruim zijn er kansen om vrachtvliegtuigen te blijven inzetten met minder hinder voor de omgeving. In de gesprekken die het kabinet wil voeren met de sector, zal evofenedex samen met andere stakeholders de visie van de luchtvrachtgemeenschap naar voren brengen.