skipToContentskipToFooter

Vertragingen komen bovenop toegenomen doorlooptijden D-controles

26-08-2024 In de Rotterdamse haven is de vaste douanescanner van de ECT Delta Terminal al enige tijd buiten gebruik. evofenedex heeft deze voor veel ondernemers vervelende situatie besproken met de Douane. Deze probeert zoveel mogelijk op te schalen met mobiele scanners. Dit brengt echter beperkingen met zich mee, zoals langere scantijden en een kleinere capaciteit.

De vaste douanescanner van de ECT Delta Terminal raakt op 6 augustus 2024 beschadigd en moest hierdoor buiten gebruik worden gesteld. In de week van maandag 19 augustus voerde een schade-expert een analyse uit om de omvang van de schade vast te stellen. Dit was verzekeringstechnisch noodzakelijk voordat de Douane verdere stappen kon ondernemen. In diezelfde week ontving evofenedex de eerste signalen vanuit het bedrijfsleven over de groeiende rij van containers die staan te wachten op een scan.

Toegenomen doorlooptijden D-controles

De vertragingen op de ECT Delta Terminal komen boven op de toegenomen doorlooptijden voor D-controles. Dit zijn de voorlopige documentcontroles waaraan alle veterinaire en fytosanitaire zendingen uit derde landen worden onderworpen. Het Agrarisch Import Platform stuurde hierover al in mei een brandbrief aan directeur-generaal Nanette van Schelven omdat de doorlooptijden toen rond de 200 uur lagen, in plaats van de norm van 36 uur. De Douane heeft toen een actieplan opgesteld. Mede door de zomervakantie heeft dit plan helaas nog niet het beoogde resultaat opgeleverd.

Snelle en structurele oplossing

evofenedex heeft stappen ondernomen om ervoor te zorgen dat een snelle en structurele oplossing van beide problemen prioriteit krijgt. Hiervoor onderhouden we contact met zowel de Douane als de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, die eindverantwoordelijk is voor de D-controles.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen door onze nieuwsberichten en updates binnen de community’s te volgen.