skipToContentskipToFooter

evofenedex blijft situatie bij Douane nauwlettend volgen

04-10-2024 Het Douane Vervoer Applicatie (DVA)-systeem is op 31 oktober om 9.02 uur officieel live gegaan. Met dit nieuwe systeem werden al kort na de lancering de eerste aangiften succesvol verwerkt. Het DVA-systeem is tot nu toe stabiel en lijkt bedrijven effectief te ondersteunen bij hun aangifteprocessen. Toch werd de implementatie van DVA overschaduwd door een ernstige verstoring in het Douane Management Systeem (DMS), wat leidde tot aanzienlijke vertragingen in de logistieke sector.

De DMS-storing, die op 29 oktober in de ochtend begon en tot 31 oktober 13.54 uur duurde, zorgde ervoor dat de logistieke activiteiten in Nederland bijna drie dagen stil kwamen te liggen. Ondanks de mogelijkheid van een noodprocedure voor systemen zoals NCTS fase-4, DVA en DMS, bleek deze oplossing onvoldoende. In het geval van DMS moesten bedrijven vaak tot zes uren wachten voordat ze toestemming kregen om goederen te vervoeren, wat voor veel logistieke bedrijven tot een onwerkbare situatie leidde.

De Douane benadrukte dat de oorzaak van deze DMS-storing losstaat van de DVA-implementatie. Op basis van de beschikbare informatie wijst de oorzaak naar een netwerkprobleem tussen de Douane en de Belastingdienst.

Maatregelen niet voldoende

Dit roept vragen op over eerdere afspraken en maatregelen om het risico op storingen te verminderen. Over die afspraken rapporteerde de Douane in juni van dit jaar in een verslag van het Overleg Douane Bedrijfsleven (ODB), een overleg waar evofenedex ook aan deelneemt. Destijds werd een technische storing in het datacenter als oorzaak aangewezen, waarbij een wijziging aan een fysieke kaart leidde tot frequente en langdurige uitval van systemen. Hoewel de Douane en de Belastingdienst maatregelen zouden moeten treffen om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen, lijken die vooralsnog dus niet voldoende.

Concrete datum nodig voor digitale noodprocedure

evofenedex zal als belangenbehartiger voor de handel en logistiek deze kwestie verder aankaarten in de aankomende ODB-bijeenkomsten. In het verslag van juni van het overleg staat dat de Douane extra capaciteit inzet om een digitale noodprocedure te realiseren. Maar evofenedex dringt aan op een concrete implementatiedatum voor dit proces. De huidige noodprocedure, die al anderhalf jaar onderwerp van gesprek is, bleek tijdens de recente storing echt onvoldoende effectief. Dit veroorzaakte aanzienlijke schade voor bedrijven, die werden geconfronteerd met lange wachttijden en vertragingen van zendingen.

Uitdagingen voor DVA-gebruikers

Ondanks de positieve start van DVA ondervinden sommige gebruikers nog wel uitdagingen. Veelvoorkomende problemen gaan onder andere over issues met de initiële PIN-code voor de zekerheid en niet-unieke LRN-nummers. En over problemen met aangiften die in een andere lidstaat in NCTS fase-4 zijn aangemaakt en door de douanevertaler naar fase 5 zijn omgezet. Hierdoor ontbrak een aantal verplichte gegevens, wat voor validatieproblemen zorgde. Softwareleveranciers moesten in sommige gevallen hun validatiesystemen aanpassen om deze aangiften te verwerken.

Hoe nu verder?

Samenvattend is de DVA-implementatie goed verlopen, maar de stabiliteit van het netwerk van de Douane en de Belastingdienst, en het gebrek aan een effectieve noodprocedure vormen nog steeds een zorgpunt. evofenedex blijft de situatie nauwlettend in de gaten houden en zal betrokken partijen informeren over eventuele nieuwe ontwikkelingen op dit gebied.

Vragen over internationaal ondernemen?

Agnieszka en haar collega's helpen je graag verder

Agnieszka evofenedex