Uitbreiding vaste spoorverbinding tussen haven Amsterdam en Rotterdam
Leestijd: 1 minuut
Goederen duurzamer vervoeren via modal shift
08-07-2024 De Dam2Dam-trein gaat voortaan zes dagen per week rijden tussen de havens van Amsterdam en Rotterdam. Alle verladers kunnen gebruikmaken van de shuttles en mogelijk subsidie aanvragen voor een modal shift.
TMA Logistics, Emerio en Port of Amsterdam hebben onlangs een samenwerkingsovereenkomst getekend om de vaste spoorverbinding voor goederenvervoer tussen Amsterdam en Rotterdam uit te breiden. De zogeheten Dam2Dam-trein gaat zes dagen per week rijden tussen de terminal van TMA Logistics in Westpoort Amsterdam en terminals op Maasvlakte II in Rotterdam.
De shuttles rijden momenteel met een capaciteit van ongeveer 100 TEU per rit. Dat gebeurt nu nog acht keer per week, op vaste tijdstippen. TMA Logistics lanceerde de treinverbinding afgelopen januari.
'Betrouwbaar en snel'
Nu naast de binnenvaartverbinding ook de trein rijdt in de Noord West Central Corridor, biedt logistiek dienstverlener TMA Logistics een trimodale, duurzame verbinding die volgens eigen zeggen “betrouwbaar en snel” is. Verladers en vervoerders kunnen volgens de logistiek dienstverlener ook nog steeds kiezen voor de binnenvaart.
Subsidie voor modal shift
Met de ondertekening van het samenwerkingsverband is de treinverbinding officieel onderdeel geworden van het landelijk netwerk van Joint Corridors. Dit betekent dat alle verladers er gebruik van kunnen maken. Bedrijven die hun vracht van de weg willen verplaatsen naar spoor (of binnenvaart) kunnen voor een modal shift subsidie aanvragen. Specialisten van het Joint Corridor Off-Road programma in Noord-Holland en Zuid-Holland ondersteunen de bedrijven bij het aanvragen van de subsidie en het realiseren van de modal shift.
Adviseur Miranda Volker van Noord West Connect (NWC): “We willen zo snel mogelijk veel ondernemers aansluiten, zodat het intermodale netwerk robuuster, betrouwbaarder en nog kostenefficiënter wordt. Transporteurs staan zo nooit meer in de file, het is in veel gevallen goedkoper en het is duurzaam.”
Verduurzaming transport
Maurice Delattre van medeondertekenaar Port of Amsterdam is blij met de uitbreiding van de shuttles: “We verhogen met deze treinverbinding de snelheid en frequentie van de dienstverlening op het bestaande multimodale netwerk tussen Amsterdam en Rotterdam. Dit initiatief draagt bij aan de verduurzaming van het transport tussen onze havens.”
Partners
De Dam2Dam Shuttle wordt ondersteund door Topsector Logistiek, Joint Corridors Off-Road, Joint Corridors Zuid-Holland, Noord West Connect (Amsterdam Logistics), Port of Amsterdam, Port of Rotterdam, TMA Logistics en Emerio.
Gerelateerde nieuwsberichten
Modal split in Nederland: complexiteit en kansen voor duurzaam vervoer
17 december 2024
Nieuwe infrastructuurprojecten komen in Nederland nauwelijks van de grond
28 november 2024
Logistieke Alliantie: “Infrastructuur op kantelpunt: voorkom een Nederlandse stilstand”
22 november 2024
Goederenvervoer hard geraakt door aangekondigde spoorstakingen
11 november 2024
Extra subsidiegeld beschikbaar voor modal shift
21 oktober 2024
Kabinet moet spoorgoederenvervoer aantrekkelijk maken
18 september 2024
Nieuwe treinverbinding tussen havens Amsterdam en Rotterdam
16 september 2024
evofenedex roept politiek op om spoorgoederenvervoer te redden
12 september 2024
Automatisch heuvelen op Kijfhoek hervat
2 september 2024
Vragen over juridische zaken?
Marinke en haar collega's helpen je graag verder