Extra subsidiegeld beschikbaar voor modal shift
Leestijd: 2 minuten
Aanvragen subsidie kan tot 1 oktober 2025
21-10-2024 Modal shift, oftewel de verplaatsing van goederenvervoer van de weg naar het water of spoor, helpt bedrijven duurzamer te ondernemen. Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft onlangs besloten de subsidiepot voor 2024 voor modal shift te verhogen van 1 naar 3,5 miljoen euro.
Om bedrijven te stimuleren meer goederen via het water en het spoor te vervoeren, is in 2023 de Modal Shift Subsidieregeling ingevoerd door het ministerie van IenW. Via deze regeling kunnen bedrijven een tegemoetkoming in de meerkosten krijgen die ze hebben ten opzichte van de kosten voor vervoer over de weg. Het gaat om een bedrag van maximaal 20 euro per TEU (of het equivalent daarvan bij bulk) die structureel wordt verplaatst van de weg naar een andere modaliteit.
Wijzigingen bij regeling
Minister Madlener heeft onlangs besloten 2,5 miljoen euro extra beschikbaar te stellen, waardoor het subsidieplafond omhooggaat naar 3,5 miljoen euro. Ook krijgen bedrijven bij de regeling meer tijd. De minister deed de aankondiging in de Staatscourant van 15 oktober 2024. De wijzigingen zijn per die datum ingegaan en gelden ook voor eerder toegekende subsidies.
Naast een verhoging van de subsidiepot gaat het subsidieloket pas dicht op 1 oktober 2025 in plaats van 1 september 2025. De termijn van 24 maanden voor de uitvoering van de gesubsidieerde projecten wordt verlengd naar 36 maanden.
Waarom modal shift?
De reductie van CO2-uitstoot is een belangrijke reden om te kiezen voor een modal shift. Daarnaast zijn de toenemende filedruk op de weg door vooral onderhoudswerkzaamheden en het chauffeurstekort sterke argumenten.
Binnenvaart is voor een korte afstand een goed alternatief voor vervoer over de weg. Een ander voordeel van modal shift is een robuustere logistiek. Verder blijken bedrijven veel meer containers op één dag te kunnen verwerken als ze de drukte op de Maasvlakte vermijden.
Concreet plan nodig
Het aanvragen van de subsidie kan tot 1 oktober 2025 bij uitvoeringsorganisatie Connekt. Aanvragers moeten een concreet plan kunnen indienen om gebruik te kunnen maken van de regeling. Veel bedrijven weten echter niet wat hun mogelijkheden zijn om een andere modaliteit te gebruiken. Vaak is er ook geen tijd om in kaart te brengen waar de kansen liggen.
evofenedex kan deze bedrijven hierbij helpen.
Modal shift-advies
Met onze Modal Shift Service bekijken we welke goederenstromen geschikt zijn voor een modal shift. Daarna stellen we een businesscase voor die goederenstromen op. Wij zetten de kosten van de andere modaliteit, inclusief het voor- en natransport, op een rij en vergelijken alle kosten met elkaar. Ook beschrijven we welke alternatieve opties er zijn en van welke terminals gebruikgemaakt kan worden. Als een bedrijf van verschillende alternatieve modaliteiten gebruik kan maken, zetten we die naast elkaar. Zo kun je bijvoorbeeld spoor vergelijken met shortsea. Bovendien sturen we een overzicht van de schema’s van schepen en treinen.
Meer informatie
Ben je geïnteresseerd in een Modal Shift Advies van evofenedex, neem dan telefonisch contact op met Aguinaldo Lyra via 06 4297 2306 of mail naar [email protected].
Gerelateerde nieuwsberichten
Wekelijkse veerdienst van Rotterdam naar Spaanse Vilagarcía
16 januari 2025
Modal split in Nederland: complexiteit en kansen voor duurzaam vervoer
17 december 2024
Nieuwe treinverbinding tussen havens Amsterdam en Rotterdam
16 september 2024
evofenedex roept politiek op om spoorgoederenvervoer te redden
12 september 2024
Automatisch heuvelen op Kijfhoek hervat
2 september 2024
Terechte zorgen over goederenvervoer per spoor
14 augustus 2024
Uitbreiding vaste spoorverbinding tussen haven Amsterdam en Rotterdam
8 juli 2024
Gedeputeerde Utrecht verkent nieuwe logistieke mogelijkheden bij HEMA
12 juni 2024
Julianakanaal: baggeren voor herstart verruimingswerkzaamheden
10 juni 2024