Europese Rekenkamer: goederen nog altijd over de weg vervoerd
Leestijd: 1 minuut
Werk aan de winkel voor Commissie en nationale overheden
30-03-2023 De Europese Rekenkamer trekt harde conclusies over het beleid van de Europese Commissie ten aanzien van intermodaal goederenvervoer in de periode 2004-2020. De Commissie had streefdoelen vastgesteld voor meer gebruik van het spoor en de binnenvaart, maar die doelen bleken onrealistisch. Ook hadden de lidstaten hun eigen streefdoelen niet afgestemd op die van de Europese Unie (EU).
De EU heeft in de periode 2004-2020 in totaal ongeveer 1,1 miljard euro aan projecten ter ondersteuning van intermodaliteit gefinancierd. Toch kan intermodaal vervoer nog steeds niet op gelijke voet concurreren met het wegvervoer. Dit komt door belemmeringen rond de regelgeving en de infrastructuur.
Onwenselijke ontwikkeling
De conclusies van de Europese Rekenkamer zijn helaas al jaren bekend bij evofenedex en opdrachtgevers voor goederenvervoer. Bedrijven zijn bereid de overstap te maken naar vervoer via het spoor of de binnenvaart vanwege kostenbesparingen en vanuit duurzaamheidsoverwegingen. Maar zonder aanpassingen van de infrastructuur, harmonisatie van regelgeving en beheersing van gebruikskosten wordt de (elektrische) vrachtauto weer steeds aantrekkelijker. Dit is onwenselijk, omdat optimale benutting van alle modaliteiten nodig is voor de supplychains in heel Europa, nu en in de toekomst.
Wat evofenedex betreft is er nog veel werk aan de winkel voor de Europese Commissie en nationale overheden om het spoor en de binnenvaart aantrekkelijker te maken als onderdeel van duurzame supplychains. Daar werkt evofenedex met haar leden graag aan mee.
Gerelateerde nieuwsberichten
Wekelijkse veerdienst van Rotterdam naar Spaanse Vilagarcía
16 januari 2025
Modal split in Nederland: complexiteit en kansen voor duurzaam vervoer
17 december 2024
Extra subsidiegeld beschikbaar voor modal shift
21 oktober 2024
Nieuwe treinverbinding tussen havens Amsterdam en Rotterdam
16 september 2024
evofenedex roept politiek op om spoorgoederenvervoer te redden
12 september 2024
Automatisch heuvelen op Kijfhoek hervat
2 september 2024
Terechte zorgen over goederenvervoer per spoor
14 augustus 2024
Uitbreiding vaste spoorverbinding tussen haven Amsterdam en Rotterdam
8 juli 2024
Gedeputeerde Utrecht verkent nieuwe logistieke mogelijkheden bij HEMA
12 juni 2024