Zero-emissiezones
In 2018 zijn er in het Klimaatakkoord afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot naar beneden te brengen. Eén van de maatregelen is het invoeren van zero-emissie zones vanaf 2025 in 30 tot 40 grootste gemeenten in Nederland. In het najaar van 2020 hebben de overheid, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven waaronder evofenedex, gemeenten en de Natuur en milieufederaties een akkoord gesloten over de uniforme randvoorwaarden voor het realiseren van deze ambitie.
Wat is een zero-emissiezone?
Vanaf 2025 hebben gemeenten de mogelijkheid om een aparte zero-emissiezone in te stellen voor vrachtauto’s en bestelauto’s. Een zero-emissiezone is een gebied waar in principe geen voertuigen met CO2-uitstoot welkom zijn. Alleen batterij-elektrisch, waterstof en eventueel andere nieuwe vormen van zero-emissie-aandrijving zijn dan toegestaan. Tot 2030 gelden er voor verschillende voertuigen wel overgangsregels. Meer informatie over deze overgangsregels: Toegangseisen zero-emissiezones | evofenedex
Het uitgangspunt voor de omvang van een zero-emissiezone die een gemeente kan instellen is dat dit het stadscentrum plus eventueel de omliggende wijken betreft. Dit verschilt per gemeente.
Kan ik nog de zone inrijden?
Er zijn regels opgesteld voor de toegang in de zero-emissiezones. Om ondernemers tegemoet te komen, zijn er ook een aantal overgangsregels voor ondernemers met Euro-V en Euro-VI voertuigen opgesteld.
Lees meer in de berichten hieronder.
Onderwerpen
10 vragen om je wagenpark voor te bereiden op de toekomst
De verschillen en overeenkomsten tussen zero-emissiezones en milieuzones
Duurzaam vervoer is ook jouw toekomst
Gemeenten met een zero-emissiezone
Handreiking Duurzaam Vervoer
Ledenservice: dit zijn de meestgestelde vragen over vervoer
Mag jouw dieselvoertuig de binnenstad nog in vanaf 1 januari 2025?
Ontheffingen maken meer mogelijk in zero-emissiezones
Toegangseisen zero-emissiezones
Zero-emissiezones – overgangsregelingen, vrijstelling en ontheffing
Gerelateerde nieuwsberichten
Zware e-bestelauto besturen met B-rijbewijs binnenkort officieel toegelaten
18 december 2024
evofenedex & TLN adviseren gemeente Utrecht over Toegangsbeleid Binnenstad
18 december 2024
Zero-emissiezones gaan door
18 december 2024
ING: vraag naar logistiek vastgoed met laadfaciliteit gaat fors toenemen
16 december 2024
Nog weinig aanvragen voor ontheffingen zero-emissiezone
12 december 2024
Leden regioraad in gesprek met gemeente Leiden over zero-emissiezone
11 december 2024
Alphen aan den Rijn lanceert logistiek0172.nl
9 december 2024
Staatssecretaris ziet geen kans ZE-zones tegen te houden
5 december 2024
Steeds meer laadpunten beschikbaar voor zwaar verkeer
5 december 2024
Vragen over vervoer?
Aguinaldo en zijn collega's helpen je graag verder