skipToContentskipToFooter

Goed signaal voor ondernemers

14-03-2025 Gemeenten, brancheorganisaties en ondernemersvereniging evofenedex hebben afspraken gemaakt met staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van Openbaar Vervoer en Milieu over de uitvoering van de zero-emissiezones. Dit is een positief signaal voor ondernemers: zij weten nu eindelijk waar ze aan toe zijn en wat er van hen wordt verwacht.

Sinds 1 januari 2025 hebben de eerste 14 gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd, ongeveer 15 andere gemeenten volgen later. Om de invoering soepel te laten verlopen, zijn er concrete afspraken gemaakt over: een boetevrije periode, langer uitstel voor bestelauto’s met emissieklasse 6 en landelijk geldende ontheffingen voor ondernemers die de overstap naar een elektrisch voertuig (nog) niet kunnen maken.

Op verzoek van de Tweede Kamer zijn er nu aanvullende maatregelen getroffen om ondernemers extra ruimte te geven. Zo krijgt elke gemeente een boetevrije periode van minimaal zes maanden, met de mogelijkheid om deze lokaal te verlengen. Daarnaast wordt een wetswijzigingstraject gestart om bestelauto’s met emissieklasse 6 een jaar langer uitstel te geven. Dit is gunstig voor bijna de helft van de bedrijfsbussen (ongeveer 46 procent) en biedt ondernemers meer tijd om zich voor te bereiden op de overstap naar elektrische voertuigen.

In het kort

• Euro-6 bestelauto’s hebben tot 1 januari 2029 (een jaar langer) toegang tot de zero-emissiezones

• De waarschuwingsperiode zal minimaal 6 maanden (vanaf de ingangsdatum) van toepassing zijn

• Landelijke ontheffingen in verband met netcongestie en vanwege bedrijfseconomische redenen, ook via het centraal loket.

Monitoring

Verder wordt de impact van de zero-emissiezones nauwlettend gemonitord en werkt het kabinet aan een nieuw convenant met gemeenten. Hierin wordt geregeld dat ontheffingen voor netcongestie en bedrijfseconomische redenen niet per gemeente, maar landelijk gaan gelden. Dit zorgt voor meer duidelijkheid en uniforme regelgeving, een duidelijke wens uit het hoofdlijnenakkoord en het regeerprogramma.

Evenwicht

Staatssecretaris Jansen licht toe: “Gemeenten, branche- en ondernemersorganisaties, de Tweede Kamer en het kabinet delen het standpunt dat de overgang naar zero-emissiezones soepel moet verlopen. We willen schone lucht in onze binnensteden, maar moeten voorkomen dat onze ondernemers tussen wal en schip raken. Daarom is het goed dat wij tot deze afspraken zijn gekomen.” Geert van Eijk, beleidsadviseur bij evofenedex vult aan: “De uitgangspunten van de zero-emissiezones blijven ongewijzigd. En veel ondernemers waren al gestart met de verduurzaming. Met name ondernemers die afgelopen jaren waren overgestapt naar euro-6 bestelauto’s, hebben nu wat meer tijd gekregen alvorens ze emissievrije bestelauto’s moeten rijden. Deze afspraken zorgen voor de noodzakelijke duidelijkheid en zekerheid voor ondernemers. Met deze stappen wordt een evenwicht gevonden tussen duurzaamheidsdoelstellingen en de praktische haalbaarheid voor bedrijven. evofenedex blijft ondernemers ondersteunen bij de transitie naar zero-emissievervoer."

Zero-emissiezones

Zero-emissiezones zijn gebieden waar op termijn alleen uitstootvrije bestelauto’s en vrachtwagens mogen rijden. De invoering draagt bij aan schonere lucht, een betere leefomgeving en een vermindering van de CO2-uitstoot. Sinds 1 januari 2025 worden de meest vervuilende voertuigen al geweerd.

Ontheffingen en overgangsregeling

Er zijn diverse vrijstellingen mogelijk voor ondernemers voor wie de overstap – om diverse redenen – niet mogelijk is. Ook is er een overgangsregeling voor dieselbestelauto’s en vrachtauto’s. Meer informatie vind je op opwegnaarzes.nl. Leden die vragen hebben, kunnen contact opnemen met de ledenservice van evofenedex.

Vragen over vervoer?

Jan en zijn collega's helpen je graag verder

Jan van de Erve