Zero-emissiezones
In 2018 zijn er in het Klimaatakkoord afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot naar beneden te brengen. Eén van de maatregelen is het invoeren van zero-emissie zones vanaf 2025 in 30 tot 40 grootste gemeenten in Nederland. In het najaar van 2020 hebben de overheid, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven waaronder evofenedex, gemeenten en de Natuur en milieufederaties een akkoord gesloten over de uniforme randvoorwaarden voor het realiseren van deze ambitie.
Wat is een zero-emissiezone?
Vanaf 2025 hebben gemeenten de mogelijkheid om een aparte zero-emissiezone in te stellen voor vrachtauto’s en bestelauto’s. Een zero-emissiezone is een gebied waar in principe geen voertuigen met CO2-uitstoot welkom zijn. Alleen batterij-elektrisch, waterstof en eventueel andere nieuwe vormen van zero-emissie-aandrijving zijn dan toegestaan. Tot 2030 gelden er voor verschillende voertuigen wel overgangsregels. Meer informatie over deze overgangsregels: Toegangseisen zero-emissiezones | evofenedex
Het uitgangspunt voor de omvang van een zero-emissiezone die een gemeente kan instellen is dat dit het stadscentrum plus eventueel de omliggende wijken betreft. Dit verschilt per gemeente.
Kan ik nog de zone inrijden?
Er zijn regels opgesteld voor de toegang in de zero-emissiezones. Om ondernemers tegemoet te komen, zijn er ook een aantal overgangsregels voor ondernemers met Euro-V en Euro-VI voertuigen opgesteld.
Lees meer in de berichten hieronder.
Onderwerpen
10 vragen om je wagenpark voor te bereiden op de toekomst
Duurzaam vervoer is ook jouw toekomst
Duurzaamheidsscan
Gemeenten met een zero-emissiezone
Gemeenten met een zero-emissiezone
Handreiking Duurzaam Vervoer
Klankbordgesprek Duurzaam Wagenpark
Ledenservice: dit zijn de meestgestelde vragen over vervoer
Mag jouw dieselvoertuig de binnenstad nog in vanaf 1 januari 2025?
Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)
Toegangseisen zero-emissiezones
Zero-emissiezones – overgangsregelingen, vrijstelling en ontheffing
Gerelateerde nieuwsberichten
Amsterdam kiest voor kleinere, maar duidelijkere ZE-zone
25 juni 2024
Megawattlader Amsterdam bedient zowel vrachtauto’s als elektrische schepen
20 juni 2024
Kabinet verlengt huidige gedoogsituatie rijbewijs B voor ZE-bedrijfsvoertuigen
19 juni 2024
Apeldoorn stelt invoering ZE-zone mogelijk 5 jaar uit
17 juni 2024
Delft gaat communicatie over zero-emissiezones richting ondernemers intensiveren
11 juni 2024
CE Delft: tijdgebonden contracten zorgen voor meer laadcapaciteit
3 juni 2024
Wethouder Oosters bespreekt logistieke uitdagingen in Utrecht met ondernemers
31 mei 2024
VNG: Gemeenten willen invoering zero-emissiezones niet uitstellen
30 mei 2024
Den Haag houdt vast aan invoering zero-emissiezone per 2025
27 mei 2024
Vragen over vervoer?
Mark en zijn collega's helpen je graag verder