Tweede Kamer wil marktverkenning zero-emissiebestelauto’s
Leestijd: 1 minuut
evofenedex is tegen afschaffing van bpm-vrijstelling
14-11-2022 De Tweede Kamer heeft vorige week een motie van VVD, CDA en ChristenUnie aangenomen. Hierin wordt verzocht om een uitgebreide en geactualiseerde marktverkenning te doen naar zero-emissiebestelauto’s, waarbij het kabinet in ieder geval kijkt naar beschikbaarheid, prijsstelling, actieradius, laadvermogen, trekkracht en oplaadmogelijkheden van nieuwe zero-emissiebestelauto’s.
De Kamerleden Idsinga (VVD), van Dijk (CDA) en Grinwis (CU) doen deze oproep omdat het kabinet voornemens is de bpm-vrijstelling voor zakelijke bestelauto’s vanaf 2024 af te bouwen.
Negatieve effecten
evofenedex verzet zich, samen met tal van andere organisaties, tegen de afschaffing van de bpm-vrijstelling voor zakelijke bestelauto’s. Bpm is een vorm van luxebelasting die niet op een bedrijfsmiddel thuishoort. Handels- en productiebedrijven hebben hun bestelauto nodig voor de bedrijfsvoering van hun bedrijf. Daarnaast betekent de afschaffing een onrechtmatige en onredelijk hoge lastenverzwaring voor ondernemers.
Ook waarschuwen wij voor de negatieve effecten van de maatregel op de verduurzaming van het bestelautopark. Ondernemers zien zich daardoor genoodzaakt om langer in hun huidige dieselbestelauto door te rijden of er een te importeren uit het buitenland.
Verzet tegen invoering van luxebelasting
Tot slot zijn de zero-emissiebestelauto’s die vrijgesteld blijven van bpm-heffing nog onvoldoende geschikt om het huidige dieselwagenpark te vervangen. Het is goed dat de Tweede Kamer dit ook inziet en het kabinet dit verder laat uitwerken.
Dat neemt niet weg dat evofenedex zich blijft verzetten tegen bpm als middel om de komst van zero-emissiebestelauto’s te stimuleren. De regering moet hiervoor andere maatregelen nemen. Het invoeren van een luxebelasting, waarmee een bestelauto gemiddeld 11.000 euro duurder wordt, is níet het juiste middel.
Gerelateerde nieuwsberichten
Ondernemers met Euro 6-bestelauto krijgen jaar langer toegang tot zero-emissiezones
25 november 2024
Eerste openbaar laadplein in Amsterdam geopend voor zwaar materieel
21 november 2024
Leden evofenedex gaan in gesprek in Leiden over zero-emissiezone
7 november 2024
Noord-Hollandse steden organiseren zero-emissie-evenement
4 november 2024
Leiden voert zero-emissiezone op 1 januari 2025 in
29 oktober 2024
RAI roept kabinet op elektrisch rijden te blijven stimuleren
25 oktober 2024
Staatssecretaris moet van Kamer oplossing zoeken voor ZE-zones
24 oktober 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
Uitstootvrije truck proberen met subsidie in Noord-Limburg
23 oktober 2024