skipToContentskipToFooter

Aanvullende rijopleiding moet veiligheid waarborgen

18-12-2024 In Den Haag is vandaag een convenant over zware elektrische bestelauto’s getekend door minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat en negen organisaties, waaronder evofenedex. De andere acht partijen zijn ANWB, TLN, Techniek Nederland, RAI Vereniging, BOVAG, Bouwend Nederland, Verkeersveiligheid Groep Nederland en FAM Opleiders. In het convenant komen alle partijen overeen onder welke voorwaarden een zware elektrische bestelauto van 3501 tot en met 4250 kg mag worden bestuurd met een normaal B-rijbewijs. 

Ondernemers gebruiken de zware elektrische bestelauto vooral om consumentengoederen en levensmiddelen te bezorgen in stedelijke gebieden. Van die ondernemers wordt immers verwacht dat zij hun vloot de komende jaren verduurzamen. Maar zware accupakketten zorgden er tot nu toe voor dat het laadvermogen van de elektrische bestelauto in de praktijk niet bruikbaar was.

Hoe nu verder? 

Nu het Convenant Verkeersveiligheidswaarborgen is ondertekend, wordt de komende maanden gewerkt aan een algemene maatregel van bestuur. Als deze is vastgesteld, kunnen ondernemers vanaf juli 2025 (weer) overstappen op zware, alternatief aangedreven bestelauto’s, dus met behoud van het laadvermogen ten opzichte van een dieselbestelauto.

convenant.jpg

Algemeen directeur Bart Jan Koopman (evofenedex) schudt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) de hand na het tekenen van het convenant.

Goed nieuws voor ondernemers

“Dit is goed nieuws voor ondernemers”, aldus Geert van Eijk, beleidsadviseur bij evofenedex. “Het convenant regelt ook dat de voertuigen, die eerder al werden toegelaten via een gedoogregeling, kunnen blijven doorrijden. Wel moeten chauffeurs van een zware, alternatief aangedreven bedrijfsauto minimaal 2 jaar in bezit zijn van een rijbewijs B en een aanvullende opleiding volgen. Deze neemt zo’n 5 uur in beslag.”

Collin Bell van Verkeersveiligheid Groep Nederland vult aan: “Ook ondernemers zelf zien in dat een aanvullende rijopleiding van groot belang is voor de verkeersveiligheid, en waren al gestart met een aanvullende opleiding regelen voor hun chauffeurs. Die opleiding is er vooral op gericht om chauffeurs bewust te maken van het extra gewicht van dit type bestelauto.”

Ook vrijstelling voor tachograaf

Naast een vrijstelling voor het C-rijbewijs gaat er voor de zware elektrische bestelauto ook een vrijstelling gelden voor de tachograaf. Deze vrijstelling geldt alleen als er met het voertuig enkel binnen een straal van 100 kilometer vanaf de standplaats wordt gereden.

Oproep van evofenedex

Bart Jan Koopman, algemeen directeur van evofenedex, geeft aan bijzonder verheugd te zijn dat partijen in gezamenlijk overleg zijn gekomen tot dit convenant. “Het is wel van groot belang dat er nu verder gesproken wordt met de gemeenten, zodat dit type bestelauto toegang krijgt tot gebieden waar nu een algemeen inrijverbod geldt voor vrachtauto’s.”

foto rijbewijs c_alle partijen.jpeg

Alle partijen die het convenant hebben ondertekend.