evofenedex & TLN adviseren gemeente Utrecht over Toegangsbeleid Binnenstad
Leestijd: 2 minuten
Belangrijke focus op logistieke bereikbaarheid en duurzame bevoorrading
18-12-2024 De gemeente Utrecht werkt aan een nieuw toegangsbeleid voor de binnenstad, met als doel een balans te vinden tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid. Dit beleid raakt niet alleen bewoners en bezoekers, maar heeft ook gevolgen voor de logistieke sector. Om ervoor te zorgen dat de bevoorrading soepel en efficiënt blijft verlopen, heeft de Commissie Adviesgroep Bevoorrading Utrecht (CABU) – een samenwerkingsverband van evofenedex, TLN en andere bedrijfsleven partijen –aanbevelingen gedaan.
Aanbevelingen voor een werkbaar toegangsbeleid
Tijdens recente overleggen met de betrokken ambtenaren van de gemeente Utrecht heeft de CABU vier belangrijke aandachtspunten naar voren gebracht die essentieel zijn voor het succes van het nieuwe beleid:
- Geen knip, maar filters
Net als in Rotterdam adviseert de CABU Utrecht om knippen te vermijden. Filters zorgen ervoor dat bevoorradingsverkeer niet wordt gehinderd, terwijl andere verkeersstromen worden gereguleerd.
- Inzicht in de gevolgen van maatregelen
De CABU pleit voor het gebruik van data-analyse en simulaties om de impact van voorgestelde maatregelen te beoordelen. Dit helpt bij het vermijden van onvoorziene gevolgen voor logistieke processen.
- Betrokkenheid van de sector
De logistieke sector moet gedurende het hele traject worden betrokken. Dit kan via regelmatige overleggen, zoals de CABU-bijeenkomsten, om ervoor te zorgen dat nieuwe vrachtroutes aansluiten bij de dagelijkse praktijk van ondernemers.
- Stimuleren van duurzaam vervoer
Door ontheffingen en privileges te verlenen aan zero-emissievoertuigen, kan de gemeente duurzame logistiek bevorderen. Denk hierbij aan ruimere venstertijden voor elektrische voertuigen of flexibele toegang via stadshubs.
Concrete oplossingen voor de binnenstad
De CABU waardeert de introductie van Stop & Drop-plekken, waarmee vervoerders eenvoudig leveringen kunnen doen in het centrum. Daarnaast adviseert de commissie om routes binnen het kernwinkelgebied beter af te stemmen op de logistieke behoeften en waar nodig de bestaande infrastructuur, aan te passen.
Lars Ahsman, beleidsadviseur bij evofenedex, benadrukt het belang van samenwerking: “We zien dat Utrecht kansen heeft om een voortrekkersrol te spelen in de combinatie van zero-emissiebeleid en toegangsrestricties. Door de logistieke sector vanaf het begin te betrekken, kunnen we samen oplossingen ontwikkelen.”
Blijvende dialoog met ondernemers
Om draagvlak te creëren, stelt de CABU voor om regelmatig informatiesessies te organiseren en een centraal aanspreekpunt in te richten voor vragen van ondernemers. Deze aanpak is eerder succesvol gebleken in andere steden, zoals Amsterdam en Rotterdam.
Met de input van de CABU hoopt Utrecht een toekomstbestendig toegangsbeleid te ontwikkelen dat logistieke uitdagingen oplost en duurzame stedelijke bevoorrading faciliteert.
Regioraden van evofenedex
De regioraden van evofenedex vormen een belangrijke schakel tussen ondernemers, provincies en gemeenten. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken leden cruciale regionale vraagstukken en brengen zij de belangen van ondernemers onder de aandacht. Dit draagt bij aan betere samenwerking en een sterkere positie van bedrijven in handel en logistiek.
Leden van evofenedex zijn van harte welkom om deel te nemen aan de regioraden. Het is dé plek om jouw stem te laten horen en samen te werken aan oplossingen voor de uitdagingen in jouw regio. Geïnteresseerd? Neem contact op met evofenedex voor meer informatie.
Vragen over dit artikel?
Neem contact op met Lars Ahsman, regionaal beleidsadviseur
Gerelateerde nieuwsberichten
Zware e-bestelauto besturen met B-rijbewijs binnenkort officieel toegelaten
18 december 2024
Zero-emissiezones gaan door
18 december 2024
ING: vraag naar logistiek vastgoed met laadfaciliteit gaat fors toenemen
16 december 2024
Nog weinig aanvragen voor ontheffingen zero-emissiezone
12 december 2024
Leden regioraad in gesprek met gemeente Leiden over zero-emissiezone
11 december 2024
Alphen aan den Rijn lanceert logistiek0172.nl
9 december 2024
Staatssecretaris ziet geen kans ZE-zones tegen te houden
5 december 2024
Steeds meer laadpunten beschikbaar voor zwaar verkeer
5 december 2024
41 partijen willen snel in gesprek met staatssecretaris over zero-emissiezones
3 december 2024