ING: vraag naar logistiek vastgoed met laadfaciliteit gaat fors toenemen
Leestijd: 2 minuten
Naar verwachting in 2035 helft vrachtauto’s elektrisch aangedreven
16-12-2024 ING verwacht dat huurders na 2030 de portemonnee zullen trekken voor logistiek vastgoed met laadfaciliteiten. Nu is de bereidheid om daar extra voor te betalen nog beperkt, maar dat zal door de verdere elektrificatie van het vervoer veranderen verwacht de bank. Door zaken als netcongestie en ruimtegebrek is het volgens de onderzoekers belangrijk dat eigenaren van het logistiek vastgoed zich daarop voorbereiden om aantrekkelijk te blijven.
Volgens het rapport van ING Research zal de vraag naar laadfaciliteiten toenemen, al zal dat per locatie verschillen. Het is namelijk voordeliger voor bedrijven om voertuigen op te laden op terreinen die ze in eigendom hebben of huren dan bij publieke laadpleinen. Door laadopties aan te bieden zullen verhuurders van logistieke terreinen op termijn profiteren van hogere opbrengsten en extra waardestijgingen. Vanwege netcongestie en mogelijk ruimtegebrek is dit echter niet van de een op andere dag mogelijk. Een tijdige voorbereiding is daarom essentieel, zo schrijven de onderzoekers.
Batterij-elektrisch vrachtvervoer na 2030 op stoom
Na 2030 zal de groei van batterij-elektrische vrachtwagens versnellen. Tot 2030 neemt het aandeel zero-emissie vrachtwagens (batterij-elektrisch en waterstof aangedreven) naar verwachting toe tot van ongeveer 1 procent nu naar circa 16 procent van het totale wagenpark. Tegen het midden van de jaren dertig zal dit zo’n 50 procent bedragen. Het merendeel hiervan zal bestaan uit batterij-elektrische vrachtwagens.
Laden op logistieke terreinen
Het opladen van elektrische voertuigen zal het traditionele tanken van dieselvoertuigen bij de pomp dus steeds meer vervangen. Bedrijven zullen voertuigen het liefst zoveel mogelijk opladen bij logistiek vastgoed dat ze in bezit hebben of huren, in plaats van bij publiek toegankelijke laadpleinen vanwege de relatief lagere kosten per kWh, de tijdsbesparing en de grotere eigen regie op de stroomvoorziening. Vanwege deze voordelen, zullen bedrijven met elektrische bedrijfswagens bereid zijn om een hogere huur te betalen voor logistieke terreinen met laadopties.
Hoe lager de prijs per kWh, hoe groter de meerwaarde
Verhuurders die via slimme oplossingen (bijvoorbeeld door zelf stroom op te wekken, batterijen in te zetten om energie op te slaan en slim te laden) een lagere prijs per kWh aan kunnen bieden voor het laden van bedrijfswagens, kunnen de meerwaarde van hun logistieke terreinen verhogen. Nu zijn distributeurs gemiddeld namelijk zo’n 20 procent van hun totale kosten kwijt aan brandkosten. Door bij de keuze voor logistieke locaties ook de prijs per kWh mee te wegen, kunnen distributeurs proberen de kosten voor het opladen van voertuigen te verlagen. Dit creëert ruimte om hun eigen tarieven te verlagen en zo hun marktpositie te versterken.
Erik Slaaf, Sector Banker Transport, Logistics & Mobility: “Waar een transporteur in het verleden voor de prijs van brandstof onder andere afhankelijk was van de OPEC-landen, de grote brandstofleveranciers en de overheid, kunnen de eigen keuzes voor energieopwekking, opslag en laadinfra in de toekomst het verschil maken.”
Gerelateerde nieuwsberichten
Nog weinig aanvragen voor ontheffingen zero-emissiezone
12 december 2024
Leden regioraad in gesprek met gemeente Leiden over zero-emissiezone
11 december 2024
Alphen aan den Rijn lanceert logistiek0172.nl
9 december 2024
Staatssecretaris ziet geen kans ZE-zones tegen te houden
5 december 2024
Steeds meer laadpunten beschikbaar voor zwaar verkeer
5 december 2024
41 partijen willen snel in gesprek met staatssecretaris over zero-emissiezones
3 december 2024
Ondernemers met Euro 6-bestelauto krijgen jaar langer toegang tot zero-emissiezones
25 november 2024
Eerste openbaar laadplein in Amsterdam geopend voor zwaar materieel
21 november 2024
Leden evofenedex gaan in gesprek in Leiden over zero-emissiezone
7 november 2024