Stakingen in de VS ontregelen wereldwijde containervervoer
Leestijd: 4 minuten
Arbeidsconflict legt Amerikaanse havens aan oostkust en Golf van Mexico plat
30-09-2024 In de Verenigde Staten beginnen dinsdag stakingen van tienduizenden havenarbeiders aan de oostkust en Golf van Mexico. De stakingen treffen 55 procent van de Amerikaanse containeroverslag en zijn de grootste sinds 1977. Voor het Nederlandse bedrijfsleven verlamt dit de import/export en wereldwijde containerbeschikbaarheid.
De International Longshoremen Association (ILA) en de US Maritime Alliance (USMX) onderhandelen al twee jaar over nieuwe arbeidscontracten maar kunnen het niet eens worden over looneisen en arbeidsvoorwaarden rondom automatisering. De ILA vertegenwoordigt 45.000 havenarbeiders aan de Amerikaanse oostkust, zes van de tien grootste Amerikaanse havens, en eist een loonstijging van 77 procent over zes jaar en begrenzing van geautomatiseerde terminals. De ILA wil eerst lokale akkoorden, waar het op een aantal plekken muurvast zit, terwijl USMX het mastercontract wil afronden. De twee partijen zitten in een impasse.
Wat is de impact voor Nederland?
De impact voor Nederland is tweeledig, enerzijds gaat het om de directe effecten voor Nederlandse bedrijven die importeren en exporteren uit/naar de Verenigde Staten, anderzijds zijn de stakingen een verstoring van mondiale containerrotatie die naar gelang de stakingen langer aanhouden wereldwijd negatieve gevolgen creëert.
Naar verwachting exporteert Nederland in oktober 2024 rond de vijf miljard euro aan goederen naar de VS, qua waarde wordt iets meer dan de helft daarvan over zee vervoerd. De grote meerderheid gaat via de havens aan de oostkust en Golf van Mexico. Een week staken treft dus honderden miljoenen aan Nederlandse exportgoederen. Denk hierbij aan onderdelen van chipmachines, bier, kaas, kunststoffen, röntgentoestellen en auto-onderdelen. Deze goederen zullen volgende week nog wel geladen worden in de haven maar bij aankomst vanaf maandagmiddag niet meer worden gelost. De schepen blijven voor de kust liggen.
Wat betreft import bedraagt dit in oktober dit jaar circa zeven miljard euro aan goederen. Belangrijke importproducten uit de VS zijn lasers, medicijnen en optische instrumenten, carrosserieën voor personenauto’s en landbouwproducten. Sojabonen en maïs in het bijzonder worden geoogst in de herfst en nu geëxporteerd naar Europa voor veevoer en de bio-industrie. Alles wat voor het einde van 30 september aan boord staat, wordt nog vervoerd naar Nederland. Sommige havens hebben hun openingstijden verlengd om in het weekend door te werken om containers weg te werken.
Verstoring containerstromen
Naast de directe effecten voor goederenimporteurs en exporteurs is er ook de impact op mondiale containerstromen. De havens aan de oostkust verwerken wekelijks 550.000 TEU. 16 procent van de totale afstand (in containermijlen) die wereldwijd door alle containerschepen wordt afgelegd, betreft vaarroutes die gelinkt zijn aan de Amerikaanse oostkusthavens. Een stilstand van deze containercirculatie is als een slagader die plots verstopt raakt. Lege containers komen niet op tijd terug naar China om lading op te halen waardoor het containertekort daar de prijzen zal opdrijven. Dit geldt ook voor bedrijven die vanuit Nederland importeren uit China. Over twee weken komen lege schepen niet meer terug naar Rotterdam om lading mee te nemen.
Tot slot zal het wegwerken van opgehoopte goederen nog lange tijd voor vertraging zorgen. Amerikaanse havens opereren doorgaans tussen de 10 en 14 uur per dag en niet tijdens weekenden. Eén dag staken kost een week om weg te werken, een week zal ruim een maand overlast creëren.
Alternatieven voor de tientallen schepen die op zee onderweg zijn, zijn er bijna niet. Canadese havens zoals Halifax en Montreal hebben maar beperkte speling en omvaren naar de westkust duurt drie keer zo lang en is door de sluizen in het Panamakanaal beperkt tot schepen van 14.000 TEU. Desalniettemin zullen de havens aan de westkust toch vertragingen ervaren door eerder omgeleide ladingstromen.
Wat nu?
Verladers hebben vaak van tevoren lading waar mogelijk omgeleid of zo snel mogelijk van de terminal aan de oostkust gehaald. Nu de stakingen zijn ingegaan is er weinig meer te doen behalve voor bepaalde productsoorten gebruik te maken van luchtvracht.
De regering Biden kan een staking afbreken en een afkoelperiode van tachtig dagen uitroepen middels de Taft-Harley Act, als geredeneerd wordt dat deze vitale belangen bedreigt. Vanwege de aankomende presidentsverkiezingen is er echter een spagaat tussen economische stabiliteit en de profilering als vakbondsvriendelijk. Dit is vooral cruciaal in de staten van de Midwest. Vooralsnog is het een kwestie van afwachten en kijken wie als eerste toegeeft.
21 november Dag van de Zeevracht
Tijdens de de dag van de zeevracht waar bieden we praktische handvaten voor bedrijven om risico’s vroegtijdig in te schatten en negatieve gevolgen van disrupties te mitigeren.
Gerelateerde nieuwsberichten
Handels- en productiebedrijven verwachten in 2025 meer vraag
9 december 2024
Nederlanders willen wel betalen voor retourzending
5 december 2024
Topdrukte bij pakketbezorgers
2 december 2024
Nationale Supply Chain Monitor 2024: “Zonder ketensamenwerking geen toekomst”
25 november 2024
ICT&Logistiek en Logistica Next integreren tot één evenement
13 november 2024
Derde beursjournaal ICT&Logistiek en Logistica Next
8 november 2024
Tweede beursjournaal ICT&Logistiek en Logistica Next
7 november 2024
evofenedex lanceert masterclass 'Resilience in de supply chain'
25 oktober 2024
Vier supplychainproblemen die nog geen uitzicht op oplossing hebben
24 oktober 2024