skipToContentskipToFooter

Webwinkels onterecht bang voor verlies klanten bij retourkosten

05-12-2024 Meer dan de helft van de Nederlanders vindt het logisch als webwinkels retourkosten in rekening brengen. Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates onder 500 Nederlanders met betrekking tot hun koopgedrag en -intenties gedurende de periode rondom Black Friday en Cyber Monday. Van de acht verstuurde pakketten in Nederland gaat er eentje retour.

Het verwerken van retouren kost bedrijven veel tijd en geld. Retourkosten in rekening brengen is een krachtig middel om de retourstroom te beperken, maar tweederde van de webwinkels doet dat niet omdat ze bang zijn klanten te verliezen. Uit het onderzoek blijkt nu dat deze angst ongegrond is en dat 78 procent van de consumenten bereid zijn die kosten te betalen. Een meerderheid van 54 procent vindt het ook niet meer dan logisch. Slechts 15 procent onderzoekt of ze een product bij een concurrerende webwinkel kunnen bestellen die geen retourkosten vraagt.

Positief effect

Het invoeren van retourkosten heeft ook een positief effect op het koopgedrag. 20 procent van de Nederlanders denkt langer na alvorens iets te bestellen, en 19 procent koopt alleen nog producten die ze echt nodig hebben. Dat kan de omzet van webwinkels licht verlagen, maar het aantal retourzendingen neemt aanzienlijk af doordat consumenten langer nadenken voordat ze een aankoop doen. Door de besparing op de verwerking van geretourneerde pakketjes in het distributiecentrum maken webwinkels minder kosten, waardoor hun effectieve winst stijgt.

Webwinkels houden tegenwoordig bij het bepalen van hun prijzen vaak al rekening met retouren, wat betekent dat ook consumenten die weinig retourneren indirect meebetalen voor de retourkosten van anderen. Dat is niet eerlijk. Als de EU-webwinkels verplicht om retourkosten te rekenen, profiteren zowel de webwinkels als de consumenten. Webwinkels hoeven minder kostbare tijd te verspillen aan het verwerken van retourzendingen. Tegelijkertijd betalen consumenten een eerlijkere prijs, omdat alleen degenen die daadwerkelijk retourneren voor de kosten opdraaien.