Over 1,5 jaar dieselvrachtauto taboe in zero-emissiezone
Leestijd: 2 minuten
Lees alles over de overgangsregeling
19-07-2023 41.000 ondernemers en particulieren kunnen 1 of meer vrachtauto’s straks niet meer gebruiken in de binnenstad. Om welke voertuigen gaat het? En welke alternatieven zijn er om de binnenstad in te rijden?
Afgelopen maand is er bij 41.500 bedrijven en particulieren die 1 of meer vrachtauto’s bezitten een brief van de RDW op de mat gevallen. Ondernemers die deze brief krijgen, hebben 1 of meerdere vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 mogelijk niet meer in bepaalde delen van binnensteden of de logistieke straten van Schiphol mogen rijden.
Op 1 januari 2025 worden in verschillende Nederlandse steden namelijk zero-emissiezones (ZE-zones) ingevoerd. In deze zones is het niet meer toegestaan om met een dieselbestel- of dieselvrachtauto rond te rijden. Niet alleen steden voeren ZE-zones in, ook Schiphol gaat een dergelijke zone invoeren voor de logistieke straten van de terminal van Schiphol Centrum.
Overgangsregeling voor dieselvrachtauto’s
Er komt wel een overgangsregeling voor dieselvrachtauto’s, maar die beperkt zich tot Euroklasse 6-motoren en geldt alleen voor bepaalde leeftijden van voertuigen. De leeftijd wordt bepaald op basis van het kenteken (datum eerste toelating, oftewel DET) op 1 januari 2025. De regeling ziet er als volgt uit:
- Euroklasse 6-bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn (DET vanaf 1 januari 2020), hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
- Euroklasse 6-opleggertrekkers die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn (DET vanaf 1 januari 2017), hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
Let op: Euroklasse 6-vrachtauto’s die ouder zijn dan bovenstaande leeftijden hebben vanaf 1 januari 2025 dus geen toegang meer tot de ZE-zones. Houd er ook rekening mee dat alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, een zero-emissieaandrijving moeten hebben om een ZE-zone in te mogen rijden.
Meer informatie over de ZE-zones en de overgangsregeling voor dieselvrachtauto’s staat op onze website.
Krijg jij te maken met ZE-zones?
Buiten de ZE-zones mogen dieselvrachtauto’s natuurlijk nog wel gebruikt worden en de grootte van de ZE-zones verschilt sterk per stad. Steden als Rotterdam en Amsterdam krijgen een relatief grote zone, maar in veel andere steden beslaat de zone alleen een gebied in de binnenstad.
Via onze website kun je een digitale kaart raadplegen met daarop de verschillende ZE-zones ingetekend. Daar vind je ook een lijst met steden die een ZE-zone invoeren, met daarbij de datum van invoering.
4 september webinar
Op 4 september organiseren we een webinar voor bedrijven die nog vraagstukken hebben rondom zero-emissiezones. Deelname is gratis.
Gerelateerde nieuwsberichten
Zware e-bestelauto besturen met B-rijbewijs binnenkort officieel toegelaten
18 december 2024
evofenedex & TLN adviseren gemeente Utrecht over Toegangsbeleid Binnenstad
18 december 2024
Zero-emissiezones gaan door
18 december 2024
ING: vraag naar logistiek vastgoed met laadfaciliteit gaat fors toenemen
16 december 2024
Nog weinig aanvragen voor ontheffingen zero-emissiezone
12 december 2024
Leden regioraad in gesprek met gemeente Leiden over zero-emissiezone
11 december 2024
Alphen aan den Rijn lanceert logistiek0172.nl
9 december 2024
Staatssecretaris ziet geen kans ZE-zones tegen te houden
5 december 2024
Steeds meer laadpunten beschikbaar voor zwaar verkeer
5 december 2024