skipToContentskipToFooter

Geopolitiek en duurzaamheid drivers van ketensamenwerking

25-11-2024 Ketensamenwerking in Nederland ontwikkelt zich positief. Op een schaal van 5 punten steeg de volwassenheid op het gebied van supplychainmanagement van 3,2 naar 3,4. Deze vooruitgang is cruciaal in een wereld waar geopolitieke spanningen en duurzaamheidseisen de toon zetten. Dit blijkt uit de zesde editie van de Nationale Supply Chain Monitor die Nyenrode Business Universiteit en BLMC onlangs hebben uitgevoerd.

Het belang van supplychainmanagement als strategisch instrument groeit, is de uitkomst van onderzoekers prof. dr. Jack van der Veen, hoogleraar Supply Chain Management van Nyenrode Business Universiteit, en Michel van Buren MBA, algemeen directeur van advies- en realisatiebureau BLMC. “Bedrijven realiseren zich dat alleen samenwerking binnen de keten, van leverancier tot en met eindconsument, hen kan helpen om te overleven in een complexe, veranderlijke markt. Zonder ketensamenwerking ben je als bedrijf kansloos”, aldus Van der Veen.

De resultaten van de Nationale Supply Chain Monitor (NSCM) laten zien dat de laatste jaren met name externe ketensamenwerking terrein wint, maar dat er nog grote stappen te zetten zijn. “Geopolitieke ontwikkelingen, zoals oorlogen, politieke verschuivingen en veranderende handelsverhoudingen maken constructieve externe samenwerking onmisbaar”, stelt Van Buren. “Daarnaast dwingt duurzaamheidswetgeving bedrijven transparantie te bieden over alle schakels in hun keten. Voor sommige bedrijven is duurzaamheid een USP; ook daarbij is de hele keten nodig.”

Langer wachten onverstandig

De markt is met deze score over een kritisch kantelpunt heen. Van Buren: “De gestegen volwassenheid is hoopgevend. Dit toont dat supplychainmanagement steeds vaker wordt gezien als dé methode om strategische doelen te bereiken, zoals verbeterde duurzaamheid, innovatie, flexibiliteit. Het maakt bedrijven ook aantrekkelijker voor werknemers; in de huidige krappe arbeidsmarkt heel belangrijk.”

Toch worstelen veel bedrijven met het maken van strategische stappen omdat dagelijkse uitdagingen vaak prioriteit krijgen. “Te vaak is er een crisis nodig, zoals het wegvallen van een afzetmarkt, voordat bedrijven actie ondernemen”, waarschuwt Van der Veen. “Je moet het dak repareren als de zon schijnt. Langer wachten is onverstandig.” Gelukkig zien de onderzoekers vooruitgang. “In de praktijk zien we dat steeds meer bedrijven de waarde van supplychainmanagement erkennen”, zegt Van Buren. “De uitdaging ligt nu in de stap van bewustwording naar daadwerkelijke implementatie.”

Nationale Supply Chain Monitor

De NSCM, die sinds 2013 tweejaarlijks wordt uitgevoerd, biedt een blik op de ontwikkeling van supplychain volwassenheid in Nederland. De zesde editie maakt trends inzichtelijk en biedt een waardevol referentiekader voor bedrijven die hun ketensamenwerking willen verbeteren. Het rapport is vanaf 26 november 12.00 uur gratis te downloaden.