Havenstaking VS voorlopig ten einde maar onzekerheid niet van tafel
Leestijd: 1 minuut
Verladers kunnen alsnog te maken krijgen met vertraagde vaarschema’s
07-10-2024 De grootschalige havenstaking aan de Amerikaanse oostkust en Golf van Mexico is voorbij. Na drie dagen staken bereikte de vakbond van havenarbeiders (ILA) afgelopen donderdag een voorlopig akkoord met de havenalliantie (USMX). De werkgevers zijn uiteindelijk grotendeels tegemoetgekomen aan de looneisen van de havenarbeiders door akkoord te gaan met een loonsverhoging van 62 procent over zes jaar.
Hoewel de stakingen in de Verenigde Staten (VS) voorbij zijn, is er nog geen nieuw mastercontract afgesloten tussen de havenarbeiders en hun werkgevers. “De staking is gestopt en het werk wordt voortgezet onder een verlenging van het oude mastercontract dan 30 september afliep, met alleen de nieuwe salarisvoorwaarden. Deze verlenging verloopt op 15 januari 2025. Voor die tijd moet er dus een volledig nieuw mastercontract uitonderhandeld worden tussen de vakbond van havenarbeiders (ILA) en de havenalliantie (USMX). Over het meest heikele punt: automatisering, is nog totaal geen akkoord tussen de twee partijen”, legt Casper Roerade uit.
Volgens de beleidsadviseur Mainports & International Supplychains van evofenedex wil de ILA een volledige stop op verdere automatisering van terminals. “Toen de vakbond in juni 2024 een volledig automatische gateterminal van APMT ontdekte in Mobile, Alabama waren de leden woest en zagen zij dit als een inbreuk op de geldende contractvoorwaarden. Onderhandelingen over lokale contracten in Mobile, Philadelphia, Tampa en Jacksonville lagen hierdoor dan ook stil.”
Vijftig schepen
Het is volgens Roerade moeilijk te zien hoe beide partijen op dit punt overeenstemming gaan bereiken zonder dat de ILA een beetje toegeeft. “Verder zullen de Amerikaanse havens de komende weken nog hun handen vol hebben aan het wegwerken van de ophoopte lading. Circa vijftig schepen lagen voor de oostkust te wachten om aan te meren en containers te lossen. Deze werkzaamheden kunnen een maand in beslag nemen voordat de situatie genormaliseerd is. Hierdoor zullen verladers alsnog te maken kunnen krijgen met vertraagde vaarschema’s.”
Zo lang mogelijk
Tot slot blijft de pijn van de opgelegde toeslagen, voornamelijk voor de westwaartse lading van Noordwest-Europa naar de VS. Dit kan enkele duizenden dollars per container bedragen. Rederijen zullen proberen deze zo lang mogelijk aan te houden. Waarschijnlijk in elk geval zolang de achterstand bij het lossen van de containers nog niet weggewerkt is.
Kom naar Dag van de Zeevracht
Tijdens de Dag van de Zeevracht op 21 november bieden we praktische handvatten voor bedrijven om risico’s vroegtijdig te kunnen inschatten en de negatieve gevolgen van disrupties te verzachten.
Gerelateerde nieuwsberichten
Nationale Supply Chain Monitor 2024: “Zonder ketensamenwerking geen toekomst”
25 november 2024
ICT&Logistiek en Logistica Next integreren tot één evenement
13 november 2024
Derde beursjournaal ICT&Logistiek en Logistica Next
8 november 2024
Tweede beursjournaal ICT&Logistiek en Logistica Next
7 november 2024
evofenedex lanceert masterclass 'Resilience in de supply chain'
25 oktober 2024
Vier supplychainproblemen die nog geen uitzicht op oplossing hebben
24 oktober 2024
Meer containers en minder overslag in haven Rotterdam
24 oktober 2024
Maatschappelijke organisaties: houd vast aan oorspronkelijke invoerdatum ZE-zones
23 oktober 2024
Gevolgen van ontwikkelingen containerlogistiek voor verladers
11 oktober 2024