Half juni start herstel Prinses Margriettunnel
Leestijd: 1 minuut
Rijkswaterstaat jaar bezig met herstel tunnel A7
24-05-2023 Vanaf half juni wordt er gestart met het herstel van de Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure. Dat heeft Rijkswaterstaat laten weten. Naar verwachting duren de werkzaamheden een jaar. Voor het wegverkeer blijft er een rijstrook per richting beschikbaar. De scheepvaart zal naar verwachting geen hinder ondervinden.
Voor het herstel van de tunnel is het nodig dat de gehele fundering van de tunnel wordt vernieuwd en versterkt. Daarnaast worden ook de tunnelwanden steviger verankerd.
Plaatsen 1450 nieuwe trekpalen
Uit onderzoek is gebleken dat in meerdere tunneldelen trekpalen zijn bezweken. Zonder herstelmaatregelen is de constructieve veiligheid van de tunnel voor de langere termijn niet te garanderen. De gehele fundering moet daarom worden vernieuwd en versterkt en de tunnelwanden moeten steviger verankerd worden. Dat wordt gedaan door circa 1.450 nieuwe trekpalen te plaatsen. Op deze manier is de stabiliteit en de constructieve veiligheid van de Prinses Margriettunnel weer gegarandeerd.
Uitvoering van het herstel
De nieuwe trekpalen worden met behulp van een speciale constructie door de betonnen vloer de grond in geboord, tegen de waterdruk in. De constructie is zo gemaakt dat er geen water in de tunnel omhoog kan komen tijdens het aanbrengen. Bemaling van het grondwater is daardoor niet nodig en de grondwaterstand wordt dan ook niet verlaagd. Het op deze wijze herstellen van de tunnel duurt langer, maar het risico op eventuele schade aan omliggende bebouwing wordt hiermee geminimaliseerd.
Eén rijstrook per richting beschikbaar voor wegverkeer
Tijdens de uitvoering van de herstelwerkzaamheden blijft één rijstrook per richting in de tunnel beschikbaar voor het wegverkeer. Het is mogelijk dat een korte afsluiting van de tunnel tijdens een nacht- of weekend nodig is. Als er een afsluiting nodig is, zal dat vroegtijdig worden aangekondigd.
Onderzoek oorzaak
Het onderzoek naar de oorzaak van het bezwijken van meerdere trekpalen én de betekenis daarvan voor andere objecten met een vergelijkbare fundering is nog in uitvoering. Dit onderzoek wordt naar verwachting in het najaar van 2023 afgerond.
Gerelateerde nieuwsberichten
Elektronische tolweg A24 lijkt goed te werken
16 december 2024
12 december: Dag van de Vrachtwagenchauffeur
9 december 2024
Tweede Kamer wil dat knooppunt Hoevelaken prioriteit krijgt
5 december 2024
Rijkswaterstaat komt met oplossing voor gestremde brug Uitwellingerga
5 december 2024
Doorrijhoogte Maastunnel verlaagd naar 3,9 meter
2 december 2024
Dieselgate: compensatieregeling voor door sjoemelsoftware gedupeerde bedrijven
29 november 2024
46 grensgemeenten bezorgd over grenscontroles
28 november 2024
Snelweg Zoetermeer - Bleiswijk richting Utrecht ‘s nachts dicht
28 november 2024
Nieuwe infrastructuurprojecten komen in Nederland nauwelijks van de grond
28 november 2024