skipToContentskipToFooter

Moties aangenomen over aanpakken N36 en verbinding N11 en A12

05-12-2024 De Tweede Kamer heeft deze week een aantal moties aangenomen als vervolg op het debat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). De Kamer heeft onder andere ingestemd met een drietal moties van VVD-Kamerlid Hester Veltman. Zo moet het fileknelpunt bij knooppunt Hoevelaken prioriteit krijgen, de N36 aangepakt worden zodat de weg veiliger wordt en er wordt gekeken naar de mogelijkheden om de N11 te verbinden met de A12.

Knooppunt Hoevelaken krijgt als het aan de Tweede Kamer ligt van alle gepauzeerde infraprojecten prioriteit. De Kamer stelde vast dat het knooppunt een belangrijke schakel is in het nationale wegennet en een van de grootste knelpunten. Ook in de multimodale infrawijzer dat evofenedex samen met de Logistieke Alliantie liet uitvoeren komt dit project naar voren als een groot knelpunt met een aanzienlijke economische schade. De Kamer verzoekt nu het kabinet om dit project vanaf 2025 op te pakken met een gefaseerde aanpak.

Verbeter dodenweg N36

De N36 die bekendstaat als ‘dodenweg’ vanwege het hoge aantal ernstige ongevallen moet worden verbeterd. De Kamer heeft het kabinet opgedragen in overleg te treden met de regio die hebben aangegeven te willen meefinancieren. De regering moet een plan opstellen met concrete vervolgstappen om de verkeersveiligheid van de gehele N36 te verbeteren. Uiterlijk in het tweede kwartaal van 2025 wordt een terugkoppeling verwacht.

Doorlossen van A12 naar de N11

De situatie op de A12 bij de aansluiting met de N11 ter hoogte van Bodegraven-Reeuwijk kreeg eveneens aandacht. De VVD wees op de dagelijkse files, slechte bereikbaarheid voor hulpdiensten en gevaarlijke fietsoversteekplaatsen. Als oplossing stelt de regio een korte lus voor vanuit de richting Den Haag. De Kamer verzocht de regering in overleg te gaan met de regio en dit plan te betrekken bij de inzet van resterende budgetten voor kleinere maatregelen.

Hoewel de Kamer met deze moties kleine stappen in de goede richting zijn blijft de bredere infrastructuurproblematiek in Nederland zorgwekkend. Minister Barry Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat omschreef de situatie zelf als ‘in een te krap pak genaaid’ door beperkingen in financiering, personeel en stikstofruimte. De zeventien belangrijke en MIRT-projecten zitten nog steeds op slot door te weinig geld, te weinig personeel en te weinig stikstofruimte. Ook grote projecten zoals de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en de aanpassing van de sluizen bij Kornwerderzand blijven zonder financiering. De regering heeft wel 290 miljoen euro vrijgemaakt voor kleinschalige maatregelen tegen filedruk, maar grote doorbraken blijven uit. Ondanks de aangenomen moties hangt veel af van toekomstige financiering en juridische ruimte binnen de stikstofproblematiek.