skipToContentskipToFooter

Rijkwaterstaat renoveert komende jaren nog meer tunnels in Zuid-Holland

16-01-2025 De renovatie van de Heinenoordtunnel zorgde voor behoorlijke verkeershinder, maar is nu helemaal afgerond. Volgens Rijkswaterstaat was de ingreep nodig om te kunnen voldoen aan de huidige veiligheidseisen. De tunnel stamt uit 1969 en veel onderdelen waren verouderd.

De Heinenoordtunnel is voorzien van nieuwe technische installaties en systemen en er is een nieuwe vluchtgang gemaakt. Daarnaast is de afwatering vernieuwd, het beton gerepareerd en is er nieuw asfalt gelegd. Ook is de brandwerende bekleding van de Heinenoordtunnel verbeterd.

Gevaarlijke stoffen categorie C

De Heinenoordtunnel heeft sinds 15 november 2024 een nieuwe categorie-indeling voor het vervoer van gevaarlijke stoffen: de categorie is veranderd van D naar C. Dit betekent dat de regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de tunnel iets soepeler zijn geworden, zo is bulktransport van diesel en benzine door de Heinenoordtunnel nu mogelijk. Hiermee ontstaat een extra mogelijkheid voor dit type vervoer en kan het vervoer zich meer spreiden over de routes via de N57, de A16 en de A29/A4.

De Heinenoordtunnel blijft gesloten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen die aanleiding kunnen geven tot een grote of zeer grote explosie of het vrijkomen van een grote hoeveelheid giftige stoffen. Hieronder valt bijvoorbeeld het bulktransport van lpg.

Lobbysucces

evofenedex heeft in het verleden, samen met andere stakeholders verenigd binnen de Commissie Transport Gevaarlijke Goederen, ervoor gepleit dat de Heinenoordtunnel met de renovatie weer geschikt wordt gemaakt voor het vervoer van bulktransport van benzine en diesel. Vanwege problemen met de hittewerende bekleding werd het vervoer van deze gevaarlijke stoffen lange tijd niet toegestaan door de tunnel. De Heinenoordtunnel voldoet nu aan alle moderne veiligheidseisen en evofenedex staat achter het rijksbeleid om het vervoer van gevaarlijke stoffen over het hoofdwegennet zo min mogelijk te beperken.

Na Heinenoord nog zeven tunnels

Rijkwaterstaat renoveert de komende jaren nog meer tunnels in Zuid-Holland. Deze tunnels zijn in willekeurige volgorde: Drechttunnel, Noordtunnel, Sijtwendetunnel, Tweede Heinenoordtunnel, Botlektunnel, Beneluxtunnel, Thomassentunnel.

Tussen 14 februari en 20 maart is een gedeelte van de Drechttunnel afgesloten in verband met het vervangen van de verlichting. De eerstvolgende tunnel die aangepakt wordt, is de Noordtunnel. Deze tunnel ligt in de A15, tussen Alblasserdam en Hendrik-Ido-Ambacht en onder de rivier de Noord. De verwachting is dat deze werkzaamheden in 2026 starten.

De tunnelrenovaties in Zuid-Holland zijn onderdeel van het landelijke groot onderhoud aan onze wegen en vaarwegen. We adviseren leden om de projecten van Rijkswaterstaat en onze nieuwsberichten in de gaten te houden.

Foto: Rijkswaterstaat

kaartje-tunnels_tcm26-316514_tcm26-340618.png