12 december: doe mee met de Dag van de Vrachtwagenchauffeur
Leestijd: 2 minuten
Waardering is essentieel: chauffeurstekorten blijven oplopen
09-12-2024 Op initiatief van diverse werkgevers- en werknemersorganisaties staat donderdag 12 december in het teken van de vrachtautochauffeur. Bedrijven zetten op deze speciale dag chauffeurs van onder meer distributiecentra, transportbedrijven, supermarkten en benzinestations in het zonnetje met speciale acties.
Met de Dag van de Vrachtwagenchauffeur willen de samenwerkende organisaties de aantrekkingskracht van het chauffeursvak en de waardering hiervoor vergroten. Dit is hard nodig want er is nog steeds een tekort aan chauffeurs.
Chauffeurstekort blijft oplopen
Waardering en promotie voor het chauffeursvak blijft nodig. Uit recent onderzoek van de IRU (International Road Transport Union) blijkt dat er op dit moment een tekort is van een half miljoen vrachtautochauffeurs in Europa. De verwachting voor 2025 is dat dit tekort nog meer gaat oplopen door economische groei. Het wereldwijde chronische tekort aan vrachtautochauffeurs zal naar verwachting tegen 2028 verdubbelen, waardoor de efficiënte werking van de toeleveringsketens in gevaar komt. De toegenomen vraag naar vervoer en een vergrijzende chauffeurspopulatie zijn de belangrijkste oorzaken van het tekort.
Initiatieven IRU
De IRU ontwikkelde een aantal initiatieven om het chauffeurstekort te verminderen.
- Aantrekkelijker maken van het chauffeursvak, ook voor vrouwen. Vrachtautochauffeurs geven in een IRU-onderzoek aan dat een veilige en beveiligde parkeerplaats het chauffeursvak aantrekkelijker zal maken. Om die reden heeft de Europese Commissie, op verzoek van de IRU, meer dan 200 miljoen euro ter beschikking gesteld voor meer dan 70 projecten om parkeerplaatsen veiliger te maken en uit te rusten met betere voorzieningen.
- Verbeteren van de behandeling van chauffeurs tijdens het laden en lossen. Dit staat ook bovenaan de wensenlijst van de vrachtautochauffeurs om het vak aantrekkelijker te maken. Hiervoor is de IRU-charter in het leven geroepen: inmiddels hebben 400 bedrijven dit handvest ondertekend en zich verbonden om de arbeidsomstandigheden voor chauffeurs te verbeteren.
- Een 'Truckfly-app' speciaal voor vrachtautochauffeurs, die een overzicht geeft van 100.000 voorzieningen (zoals restaurants en parkeerplaatsen) met de mogelijkheid om reviews achter te laten. Deze app draagt bij aan het verbeteren van de veiligheid van chauffeurs.
- Voorstel tot verlaging van de minimumrijleeftijd naar 18 jaar.
- Onderzoek naar de mogelijkheden om chauffeurs uit andere landen aan te trekken (Steer2EU-project).
- Verstrekken van subsidies voor licentie- en opleidingskosten voor nieuwe chauffeurs.
Oproep aan leden
Het regelmatig blijk geven van waardering maakt het chauffeursvak aantrekkelijker en draagt bij aan het behoud van chauffeurs. We roepen onze leden dan ook op mee te doen met de Dag van de Vrachtwagenchauffeur op 12 december en jouw chauffeur(s) in het zonnetje te zetten. Kijk voor meer informatie, aanmelden en een digitale promotiepakket op de website van de Dag van de Vrachtwagenchauffeur.
Gerelateerde nieuwsberichten
Tweede Kamer wil dat knooppunt Hoevelaken prioriteit krijgt
5 december 2024
Rijkswaterstaat komt met oplossing voor gestremde brug Uitwellingerga
5 december 2024
Doorrijhoogte Maastunnel verlaagd naar 3,9 meter
2 december 2024
Dieselgate: compensatieregeling voor door sjoemelsoftware gedupeerde bedrijven
29 november 2024
46 grensgemeenten bezorgd over grenscontroles
28 november 2024
Snelweg Zoetermeer - Bleiswijk richting Utrecht ‘s nachts dicht
28 november 2024
Nieuwe infrastructuurprojecten komen in Nederland nauwelijks van de grond
28 november 2024
Blankenburgverbinding gaat op 7 december open
25 november 2024
Logistieke Alliantie: “Infrastructuur op kantelpunt: voorkom een Nederlandse stilstand”
22 november 2024