Emissieklasse 4-bestelauto taboe in zero-emissiezone
Leestijd: 2 minuten
53.000 ondernemers kunnen bestelauto niet meer gebruiken in binnenstad
23-02-2023 Deze week valt er bij 53.000 bedrijven in Nederland een brief van de RDW op de mat. Ondernemers die deze brief krijgen, hebben nog een of meerdere bestelauto’s rondrijden met een emissieklasse 4-motor of een nog lagere emissieklasse-motor. Vanaf 1 januari 2025 mogen deze bestelauto’s niet meer overal rijden.
Vanaf 2025 gelden in verschillende Nederlandse steden zero-emissiezones. In deze zones is het vanaf dan niet meer toegestaan om met een dieselbestel- of dieselvrachtauto rond te rijden. Niet alleen steden voeren deze zones in, ook Schiphol gaat een zero-emissiezone invoeren voor de logistieke straten van de terminal op Schiphol Centrum.
Overgangsregeling voor dieselbestelauto’s
Er komt wel een overgangsregeling voor dieselbestelauto’s, maar deze regeling beperkt zich tot emissieklasse 5- en 6-motoren. De regeling ziet er als volgt uit: bestelauto’s met een emissieklasse 5-motor hebben tot en met 31 december 2026 toegang tot een zero-emissiezone en bestelauto’s met een emissieklasse 6-motor zijn tot en met 31 december 2027 uitgezonderd. Na deze datum kun je alleen nog met een elektrisch of waterstof-elektrisch aangedreven bestelauto een zero-emissiezone in.
Houd er ook rekening mee dat alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, emissievrij aangedreven moeten zijn, als ze een zero-emissiezone binnen willen.
Meer informatie over zero-emissiezones en over de overgangsregeling voor dieselbestel- en vrachtauto’s vind je op onze website.
Krijg jij te maken met zero-emissiezones?
Buiten de zero-emissiezones mogen dieselbestel- en vrachtauto’s nog gewoon gebruikt worden. Ook verschilt de grootte van de zero-emissiezones sterk per stad. Steden als Rotterdam en Amsterdam krijgen een relatief grote zone, maar in veel andere steden beslaat de zone alleen een gebied in de binnenstad.
Via onze website kun je een digitale kaart raadplegen waarop de verschillende zero-emissiezones zijn ingetekend. Hier vind je ook een lijst met steden die een zone gaan invoeren, met daarbij de invoeringsdatum.
Alternatief
Heb je de brief van de RDW ontvangen, dan is het misschien een mooi moment om na te denken over de inzet van je bestelauto’s. Voor veel bedrijven zal blijven gelden dat er altijd een bestelauto nodig is, maar voor andere bedrijven is misschien een alternatief helemaal zo gek nog niet. Steden worden meer en meer autoluw gemaakt en er komt steeds minder ruimte om op straat te parkeren. Misschien is voor jouw bedrijfsvoering een cargobike of een licht elektrisch voertuig (LEV) wel een oplossing. Of kun je gebruik gaan maken van een cityhub, omdat je eigenlijk zelf de binnenstad niet in hoeft.
Wagenparkscan
Met de 'Wagenparkscan – zero-emissiezones' brengen we in kaart wat voor jouw wagenpark de gevolgen zijn van zero-emissiezones. Vervolgens geven we je advies hoe om te gaan met de zero-emissiezones in jouw specifieke situatie.
13 april - Duurzaam Vervoer Inspiratie Event
Alles wat je wilt weten over duurzaam vervoer in een dag.
Gerelateerde nieuwsberichten
Alphen aan den Rijn lanceert logistiek0172.nl
9 december 2024
Staatssecretaris ziet geen kans ZE-zones tegen te houden
5 december 2024
Steeds meer laadpunten beschikbaar voor zwaar verkeer
5 december 2024
41 partijen willen snel in gesprek met staatssecretaris over zero-emissiezones
3 december 2024
Ondernemers met Euro 6-bestelauto krijgen jaar langer toegang tot zero-emissiezones
25 november 2024
Eerste openbaar laadplein in Amsterdam geopend voor zwaar materieel
21 november 2024
Leden evofenedex gaan in gesprek in Leiden over zero-emissiezone
7 november 2024
Noord-Hollandse steden organiseren zero-emissie-evenement
4 november 2024
Leiden voert zero-emissiezone op 1 januari 2025 in
29 oktober 2024
Vragen over vervoer?
Aguinaldo en zijn collega's helpen je graag verder