Douane peilt behoeften aan inzicht in contacthistorie bij gebruik portalen
Leestijd: 2 minuten
Goed beeld nodig om toekomstgericht te kunnen ontwikkelen
02-02-2022 De douane overweegt bedrijven op termijn inzicht te bieden wie, wanneer en met welk doel heeft ingelogd (en eventueel wat gedaan heeft) op zijn online portalen. Omdat de douane rekening wil houden met de wensen en behoeften van het bedrijfsleven, is onder bedrijven een onderzoek gestart naar de behoeften aan inzicht in hun contacthistorie. Leden van evofenedex kunnen hierover meedenken.
Bedrijven kunnen via verschillende portalen zaken met de douane regelen. Zoals Persoonlijk Domein Ondernemers, Mijn Douane en diverse Europese Portalen. Momenteel is in Mijn Douane en op de Europese Portalen geen interactiehistorie beschikbaar. Bovendien is het aantal diensten in Mijn Douane nog beperkt tot aangifte en teruggave accijns en verbruiksbelasting. De dienstverlening vanuit de portalen wordt in de toekomst uitgebreid met zaken als vergunningen en registraties, terugbetalingsverzoeken, het inplannen van (fysieke) controles en het overzicht van gedane aangiften.
Toekomstproof contacthistorie
De contacthistorie van de diverse portalen kan op meer en minder uitgebreide wijze gefaciliteerd worden. Daarom wil de douane een goed beeld krijgen van de behoeften van het bedrijfsleven aan inzicht in hun contacthistorie; zij zijn immers de gebruikers van de portalen. De douane doet dit ook om te kijken naar de achtergronden bij deze behoeften, het belang daarvan en de urgentie. Denk hierbij aan:
- Wie heeft wanneer ingelogd? Met gegevens over organisatie, naam/pseudoniem medewerker, datum, tijdstip van inloggen en uitloggen;
- Met welk middel heeft de gebruiker toegang verkregen? Bijvoorbeeld eHerkenning of DigiD;
- Tot welke diensten heeft een bedrijf toegang gehad? Denk hierbij aan aangifte accijns, accijnsgoederenvervoer, vergunningen en registraties;
- Tot welke vergunningaanvragen, aangiften en controles heeft een bedrijf toegang gehad?
- Welke handelingen zijn er verricht? Zoals lezen, schrijven, ondertekenen of insturen.
Meedenken ontwikkeling contacthistorie
Beter inzicht in hun contacthistorie kan belangrijk zijn voor internationaal ondernemers. Niet alleen voor het monitoren van de interne integriteit binnen het bedrijf, maar ook wanneer gebruik wordt gemaakt van de diensten van een intermediair. Dit geldt zeker wanneer de douane zijn online dienstverlening vanuit de portalen in de toekomst uitbreidt.
Leden van evofenedex die over de functionaliteit van contacthistorie willen meedenken op basis van wensen of eisen vanuit de praktijk, worden uitgenodigd contact op te nemen met de secretaris van de Raad voor Internationale Handel: Anne Griffioen via [email protected].
Gerelateerde nieuwsberichten
Agrarisch Import Platform bezorgd over retributievoorstellen NVWA voor 2025
4 november 2024
Douane lanceert MAB als opvolger van OGA
31 oktober 2024
Veranderen is niet altijd makkelijk, maar je kunt dit wel succesvol aanpakken
30 september 2024
Bezuiniging op externe specialisten mag niet ten koste gaan van dienstververlening Douane
25 september 2024
evofenedex organiseert masterclass over succesvol veranderen en innoveren in de handel en logistiek
14 augustus 2024
Aangevers kunnen gebruik blijven maken van regelingen DIN en DEN
27 mei 2024
Steeds meer uitdagingen voor wereldwijde scheepvaart
13 mei 2024
Veranderingen voor houders CGU-vergunningen
6 maart 2024
Trends in Export 2024: verandering biedt kansen
26 januari 2024