skipToContentskipToFooter

Allianz: verladers moeten diversificatie van toeleveringsketens overwegen

13-05-2024  De wereldwijde scheepvaart heeft steeds meer last van toenemende volatiliteit en onzekerheden als gevolg van geopolitieke spanningen, de opleving van piraterij en klimaatproblemen zoals de droogte in het Panamakanaal. Dat concludeert Allianz Commercial in een recent onderzoek. De verzekeraar heeft daarbij ook gekeken naar de belangrijkste gevolgen van al die ontwikkelingen.

Zo schrijft Allianz Commercial onder meer dat recente incidenten vanwege het conflict in Gaza de toenemende kwetsbaarheid van de wereldwijde scheepvaart voor proxy-oorlogen en geschillen heeft aangetoond. “Hoewel we in het verleden sporadische aanvallen hebben gezien, heeft het conflict in Gaza de sluizen opengezet”, zegt Rahul Khanna, global head van Marine Risk Consulting bij Allianz Commercial. “Zelfs als er een politieke oplossing wordt bereikt, is het mogelijk dat de aanvallen doorgaan omdat degenen die de scheepvaart in de Rode Zee en daarbuiten willen verstoren nu een duidelijke kans zien. Uiteindelijk is de scheepvaart een rijp doelwit geworden voor degenen die een proxy-oorlog willen voeren. Het opent mogelijkheden voor terroristen of milities om erkenning te krijgen en wereldwijde markten aan te vallen.”

Toenemende dreiging van drones

De oorlog in Oekraïne en de aanvallen in de Rode Zee hebben volgens de verzekeraar ook de toenemende dreiging van drones voor de commerciële scheepvaart aan het licht gebracht. “Ze zijn relatief goedkoop en gemakkelijk te maken en je kunt je er moeilijk tegen verdedigen zonder een grote marine-aanwezigheid”, aldus Allianz Commercial.

Verder waarschuwt de verzekeraar voor meer technologisch gedreven aanvallen tegen de scheepvaart en havens. Er komen volgens Allianz Commercial steeds meer meldingen binnen van schepen die last hebben van gps-interferentie en -storing. “Dit resulteert in verloren of onnauwkeurige signalen die van invloed zijn op de navigatie, vooral in hotspots zoals de Straat van Hormuz, de Middellandse Zee en de Zwarte Zee. Automatic identification systems (AIS) van schepen kunnen ook worden gespooft en zijn vatbaar voor cyberaanvallen.”

Vertragingen en hogere kosten

Omleidingen en omvaarroutes brengen uitdagingen met zich mee voor onder meer de toeleveringsketen. Zo hebben bedrijven die goederen en onderdelen halen uit fabrieken in China en Zuidoost-Azië te maken gekregen met vertragingen en hogere kosten door langere transittijden, aldus het onderzoek. Sommige bedrijven zouden last hebben van stijgingen van 300 procent voor de huur van containers en logistieke vertragingen. Hierdoor namen de levertijden met 3 tot 4 weken toe, en ontstonden er cashflowproblemen en tekorten aan onderdelen op de productielijnen.

Uitdagingen aanpakken

Volgens Allianz Commercial is het voor de scheepvaartindustrie en haar klanten belangrijk uitdaging om een 'plan B' en alternatieve opties te hebben. “Een onverwachte gebeurtenis kan wereldwijd een domino-effect hebben. Verladers over de hele wereld moeten diversificatie van hun toeleveringsketens overwegen. En in sommige gevallen kunnen nearshoring en onshoring een optie zijn.”

Daarnaast wijst de verzekeraar op het belang van meer transparantie als een deel van de oplossing, vooral als het gaat om het volgen van vracht. Hoewel de wereldwijde risico's voor de scheepvaart de afgelopen jaren aanzienlijk zijn veranderd, weet de gemiddelde verlader nog steeds heel weinig over de locatie van zijn vracht. Hierdoor is het heel moeilijk om effectieve noodplannen op te stellen om verstoringen tot een minimum te beperken, aldus de verzekeraar. Uiteindelijk zullen bedrijven hun benadering van het beheer van vrachtrisico's en hun bedrijfscontinuïteitsplanning moeten bijstellen, benadrukt Régis Broudin, global head of Marine Claims bij Allianz Commercial.