skipToContentskipToFooter

Voorstellen Amsterdam houden geen rekening met goederenvervoer

30-03-2023 De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst sprak onlangs in een interview met Het Parool over voorstellen van gemeente Amsterdam om op bepaalde plekken in de stad de routes voor doorgaand verkeer af te sluiten. evofenedex en TLN zijn verrast door deze wijze van communiceren van de gemeente en benadrukken het belang van een goede bereikbaarheid voor de bevoorrading van de stad.

Met het afsluiten van bepaalde routes voor doorgaand verkeer zou de gemeente het autoverkeer willen beperken en meer ruimte willen creëren voor de fiets en het openbaar vervoer. Het blijkt op dit moment nog te gaan om voorstellen die in een ‘onderzoeksfase’ zitten. Zodra die concreter worden, gaat de gemeente in gesprek met het bedrijfsleven, aldus het artikel in Het Parool.

Goede bereikbaarheid belangrijk

evofenedex en TLN zijn verrast door deze wijze van communiceren van de gemeente en benadrukken het belang van een goede bereikbaarheid voor de bevoorrading van de stad. Wessel Deelstra, adviseur Public Affairs bij TLN: “Een goede doorstroming is voor de logistieke sector belangrijk, minder personenverkeer kan daar zeker een bijdrage aan leveren. Maar een prefabmuur kan, net als veel andere producten, niet met de tram. Uiteindelijk willen we al deze spullen wel op een locatie hebben. Wij kijken dan ook kritisch naar deze studie en worden graag erbij betrokken, om zo het belang van goede en efficiënte routes voor logistiek te benadrukken.”

Efficiënter vervoer door snelle en goede verbindingen

Door de groei van de bevolking, de vele bouwprojecten en de economische ontwikkelingen gebeurt er veel in de stad. Hierdoor neemt ook het aantal vervoermiddelen en vervoersbewegingen in de stad toe. Belangrijk is dat goederen veilig en duurzaam en met zo min mogelijk vervoersbewegingen in de stad worden vervoerd. Vervoerders bevoorraden winkels, horeca en bouwlocaties in de binnenstad, maar bezorgen ook pakketjes bij consumenten. Steeds vaker zetten ze hiervoor duurzame voertuigen in. Goede en snelle verbindingen in de binnenstad maken het vervoer efficiënter. Leveringen kunnen hierdoor met minder kilometers worden bezorgd, wat goed is voor de stad.

“Logistiek kun je zien als de bloedsomloop van de stad. Steeds op en neer rijden richting de ring is een slecht idee”, zegt beleidsadviseur Machiel Smit van evofenedex. “Routes langs winkels en retourstromen die de stad uit gaan, worden opgeknipt als het plan van de gemeente doorgaat. Vaker op en neer naar de ring rijden leidt tot extra kilometers, wat we juist willen voorkomen. Het opknippen van routes, zoals de wethouder nu heeft gepresenteerd, lijkt vanuit bevoorradingsperspectief onwenselijk.”

Hoe nu verder?

De voorstellen van het onderzoeksbureau liggen nu bij de stadsdelen. Aan de hand van hun advies en een uitvoeringstoets bepaalt het stadsbestuur of en wanneer welke voorstellen verder worden uitgewerkt tot een concreet projectvoorstel. Dat zal de gemeente dan via ‘participatie’ verder uitwerken.

Actie evofenedex en TLN

evofenedex en TLN hebben direct na de publicatie van het interview in Het Parool contact gezocht met gemeente Amsterdam. Zij heeft toegezegd om het projectvoorstel te behandelen in de Commissie Bevoorrading Amsterdam zodra het concreet is. Dit adviesorgaan voor het college van B en W wordt voorgezeten door evofenedex en TLN.