Vervoer over de weg
Het wegvervoer is flexibel en snel. Omdat bijna elke bestemming bereikt kan worden, spreekt men van een hoog 'natuurlijk doordringingsvermogen'. Bij het wegvervoer maken we onderscheid tussen 'eigen vervoer' en 'beroepsgoederenvervoer'.
Eigen vervoer
De Wet wegvervoer goederen omschrijft eigen vervoer als het vervoer van goederen met één of meer vrachtauto's:
- dat voor eigen rekening en risico wordt verricht;
- dat wordt verricht als werkzaamheid van ondersteunende aard, die direct samenhangt met de hoofdwerkzaamheid binnen de bedrijfsactiviteiten.
Dit betekent dat eigen vervoer het vervoer is van goederen die eigendom zijn van het bedrijf of die het bedrijf verhandelt, verhuurt, huurt, bewerkt of herstelt. Lees meer over het eigen vervoer in ons kennisdossier eigen vervoer.
Beroepsgoederenvervoer (concernvervoer)
Vervoer door een eigen vervoerder voor een ander bedrijf van hetzelfde concern wordt buiten Nederland aangemerkt als beroepsvervoer. Hiervoor is een vergunning voor beroepsvervoer (Eurovergunning) nodig.
In Nederland is eigen vervoer voor de werkmaatschappijen van hetzelfde concern in principe wel mogelijk, omdat sprake is van vervoer voor eigen rekening. Voorwaarde is dat het vervoerende bedrijf en het bedrijf waarvoor wordt vervoerd deel uitmaken van dezelfde fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting of voor de omzetbelasting als één onderneming worden aangemerkt.
Voordelen van wegvervoer zijn:
- geen overlading;
- verpakkingskosten zijn relatief laag;
- snelheid;
- de route kan tijdens het vervoer veranderd worden;
- kostenvriendelijk;
- vele producten kunnen via de weg getransporteerd worden;
- er is altijd iemand bij de lading - de chauffeur.
Maar er zijn ook nadelen:
- milieu-onvriendelijk;
- er zijn landen met een maximum toegelaten gewicht op de weg (b.v. Zwitserland).
Overstappen van wegvervoer naar binnenvaart, spoor of shortsea
Vertraging door files op de weg. De verplichting om de CO2-uitstoot te reduceren. Er zijn verschillende redenen waarom het verstandig is voor handel- en productiebedrijven om hun logistiek en transport opnieuw tegen het licht te houden. Grote verladers maken vaak al gebruik van de mogelijkheden die de binnenvaart, shortsea en het spoor hen biedt. Maar ook voor midden- en kleinbedrijf biedt transport via verschillende modaliteiten onverwachte kansen op het vlak van duurzaamheid, logistieke optimalisatie en kosten. Lees meer hierover in ons kennisdossier modal shift.
Vrachtbrief
Een belangrijk document bij het wegvervoer is de vrachtbrief. Zodra er sprake is van grensoverschrijdend goederenvervoer over de weg is er de internationale vrachtbrief; ook wel de CMR-vrachtbrief genoemd. De afkorting CMR staat voor Convention Relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route: Conventie betreffende de overeenkomst tot internationaal vervoer van goederen over de weg. Dit verdrag biedt regels op het gebied van aansprakelijkheid bij schade aan of verlies van de goederen en koppelt daar uitkeringsbedragen aan. Ook de vrachtbrief wordt hierin geregeld. Voor nationaal vervoer gelden de regels uit Boek 8 BW, ook hierin zijn regels omtrent de vrachtbrief te vinden. Hieronder vind je onze kennisdossier over de vrachtbrief.
Gerelateerde nieuwsberichten
Laatste weekendsluiting Beneluxtunnel voor groot onderhoud
24 juni 2024
Met vrachtauto door Blankenburgtunnel gaat 8,70 euro kosten
20 juni 2024
Utrechtsebaan (A12) op 6 juli doelwit van actievoerders
6 juni 2024
Bereikbaarheid Noord-Holland centraal tijdens bezoek Rijkswaterstaat
5 juni 2024
Verwachte megafile op A12 blijft uit
3 juni 2024
Verbindingsweg A12-A27 richting Amersfoort weekend afgesloten
30 mei 2024
Rijkswaterstaat aan de slag op A2 en A76 in Limburg
27 mei 2024
Provincie Utrecht pakt N230 bij Maarssen in 2025 grondig aan
16 mei 2024
A7 bij Purmerend versmald om veiligheidsreden
16 mei 2024
Vragen over vervoerswetgeving?
Onze bedrijfsjuristen helpen je graag verder