skipToContentskipToFooter

Het verschil in schadevergoeding is groot

De juridisch adviseurs van evofenedex krijgen regelmatig vragen van leden. Deze vragen geven soms aanleiding tot het schrijven van een artikel, zoals een vraag over nut en noodzaak van een goederentransportverzekering. 

De vraag aan de hand van een praktijkvoorbeeld:

Een onderneming importeert een tweetal pallets met 500 kg aan goederen, die in totaal 36.000 euro waard zijn. Deze pallets komen uit Italië en zijn gekocht op basis van ‘Free Carrier Salerno, Italië ICC Incoterms® 2020’. Dit betekent dat de Nederlandse verlader de goederen moet (laten) ophalen in Italië. Nadat de pallets in het voertuig zijn geladen, rijdt de chauffeur weg. Onderweg naar Nederland raakt hij echter betrokken bij een ongeval, waarbij de lading volledig verloren gaat. Even later neemt de verlader telefonisch contact op met evofenedex en stelt de vraag wat hij nu precies kan claimen bij de vervoerder.

Beperkte aansprakelijkheid van de vervoerder

De reis van de goederen doorkruist verschillende landen. Hierdoor is er sprake van grensoverschrijdend vervoer, waardoor het CMR-verdrag (Convention Relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route, oftewel internationale goederenvervoerovereenkomst) automatisch van toepassing is. Dit CMR-verdrag bevat internationale regels voor grensoverschrijdend vervoer van goederen over de weg en dus ook regels voor aansprakelijkheid van de vervoerder. Om te weten wat deze verlader kan claimen bij de vervoerder, moet eerst het CMR-verdrag worden geraadpleegd.

In art. 17 lid 1 CMR, is geregeld dat de vervoerder aansprakelijk is voor geheel of gedeeltelijk verlies en beschadiging van de goederen, zolang die zich onder zijn hoede bevinden. Dat wil zeggen dat, als goederen zich in een bepaalde (goede) staat bevinden op het moment dat de vervoerder ze in ontvangst neemt en hij deze niet in dezelfde staat weer aflevert bij de ontvanger, de aansprakelijkheid van de vervoerder in beginsel vaststaat. Gezien het ongeluk heeft de vervoerder niets meer om bij de ontvanger af te leveren; er kan gesteld worden dat zijn aansprakelijkheid voor de schade aan de goederen vaststaat. 

Hoogte van de schadevergoeding

De volgende vraag die rijst, is voor welk bedrag de vervoerder dan aansprakelijk is. In artikel 23 e.v. CMR, is de hoogte van een schadevergoeding geregeld. Dit is één van de manieren waarop de aansprakelijkheid van de vervoerder is beperkt. Zo is in lid 3 van art. 23 CMR, bepaald dat de schadevergoeding niet meer kan bedragen dan 8,33 SDR (omgerekend ongeveer 10 euro) per verloren bruto kilogram. In dit geval wogen de twee pallets samen 500 kg, wat betekent dat de schadevergoeding slechts 5.000 euro bedraagt. 

De factuurwaarde van de goederen ligt echter vele malen hoger. Uit artikel 23 lid 3, vloeit voort dat het gelimiteerde bedrag wordt aangehouden als omvang van de schadevergoeding. Lag de factuurwaarde onder deze limiet, dan was wel de volledige schade uitgekeerd. Stel dat de goederen geen 500 kg hadden gewogen maar 5.000 kg, dan was de vervoerder voor maximaal 50.000 euro aan te spreken. Omdat de waarde van de goederen onder het limiet ligt, was de factuurwaarde juist vergoed. 

Verder is de aansprakelijkheid van de vervoerder ook beperkt in de zin dat hij alleen aanspreekbaar is voor schade door verlies of beschadiging van de goederen en voor vertraging. Zo is hij niet aansprakelijk voor gevolgschade, zoals productiestilstand of reputatieschade.

Maakt een goederentransportverzekering verschil?

Tijdens het telefonische contact met de Nederlandse verlader, stelt hij de vraag of het afsluiten van een goederentransportverzekering verschil had gemaakt. Hij vroeg zich af hoe het mogelijk is dat de vervoerder maar voor zo’n beperkt bedrag aansprakelijk is. Hij kon zich daar maar moeilijk bij neerleggen. 

Hier zit echter een gedachte achter. Vervoer is een belangrijk onderdeel van onze handelseconomie; als vervoerders steeds aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de volledige factuurwaarde, dan kunnen er nog maar weinig vervoerders dit beroep blijven uitoefenen. Daarbij komt dat vervoerders steeds eenzelfde vrachtprijs betaald krijgen, ongeacht de waarde van de goederen die zij vervoeren. Daarnaast blijven de risico’s verzekerbaar door de limieten. Dit zijn enkele redenen die verklaren waarom de aansprakelijkheid van de vervoerder beperkt is. De ladingbelanghebbende doet er dan ook verstandig aan een goederentransportverzekering te sluiten bij het vervoer van hoogwaardige goederen. De conclusie is dat een goederentransportverzekering zeker verschil maakt. 

Wat dekt een goederentransportverzekering?

Een goederentransportverzekering is een verzekering die je afsluit om de waarde van je goederen te beschermen terwijl ze onderweg zijn. Dit geldt niet alleen voor transport over de weg, maar ook per spoor, door de lucht of over zee. De verzekering dekt de schade of het verlies van de goederen, tijdens het transport. 

Een belangrijke vraag die opkomt zodra er zich een schade voordoet waarvoor een verzekering is afgenomen, is; of de schade onder de dekking van de polis valt. Een goederentransportverzekering biedt in ieder geval dekking, als de waarde van de goederen boven de CMR- of AVC-limiet (Algemene Vervoerscondities) ligt, als de vervoerder geen verhaal kan bieden omdat hij failliet gaat of als de schade is ontstaan door laden of lossen door de afzender. Verder moet uit de polis blijken wat er verder gedekt is en wat de hoogte van het eigen risico is. De polis kan ook aanvullende voorwaarden voor uitkering stellen. Het kan zinvol zijn contact te zoeken met je verzekeringstussenpersoon om te zien of een goederentransportverzekering interessant kan zijn. 

Verzeker je goederentransport

De goederentransportverzekering van evofenedex dekt schade door verlies of beschadiging van jouw (handels)goederen tijdens het vervoer door jezelf of door een vervoerder. Ongeacht welke transportmethode (truck, trein, vliegtuig, boot of spoor) er gebruikt wordt. Onze Goederentransportverzekering biedt je veel voordelen.

verzekering_goederentransport.JPG

Vragen over vervoerswetgeving?

Onze bedrijfsjuristen helpen je graag verder

Shari