Binnenvaart
Via de binnenwateren in Europa is er een goede bereikbaarheid voor het vervoer per binnenschip. Van oudsher worden vooral massagoederen via de binnenvaart vervoerd (bulkvervoer), zowel droge lading als ‘natte’ (tankvaart). Het vervoer van containers via de binnenvaart neemt echter steeds meer toe en er zijn inmiddels betere mogelijkheden voor het palletvervoer.
Het (Europese) overheidsbeleid richt zich op meer goederenvervoer per binnenschip. Daarnaast is de binnenvaart milieuvriendelijk, wat vooral voor de nieuwere en grotere schepen geldt. Voor veel bedrijven zijn dit redenen om de vervoersmogelijkheden van de binnenvaart te onderzoeken, dit heet modal shift.
Algemene huisregels
Bevrachtings overeenkomst
Bevrachtings voorwaarden
Binnenvaart tarieven en kosten
Binnenvaart wetgeving en voorschriften
Binnenvaartwet
Bureau Voorlichting Binnenvaart
CMNI veelgestelde vragen
CMNI-vrachtbrief
Heeft jouw bedrijf modal shift-potentie?
Marktobservaties in de binnenvaart
Modal shift in de praktijk: Electrolux
Modal shift in de praktijk: Michael Kors
Modal shift in de praktijk: Outokumpu
Nieuw besluit Laad- en lostijden en overliggeld
Scheepsafvalstoffen verdrag
Specifieke aanwijzingen (werkinstructie)
Tussenpersonen in de containervaart en binnenvaart
Gerelateerde nieuwsberichten
Realisatie geplande aanpassingen sluiscomplex Kornwerderzand onzeker
18 oktober 2024
evofenedex spreekt zorgen uit over Kanaal Almelo – De Haandrik
14 oktober 2024
Koningen Nederland en België openen Nieuwe Sluis Terneuzen
10 oktober 2024
Actie op binnenvaart nodig om modaliteit aantrekkelijk te houden
18 september 2024
Rijkswaterstaat onderzoekt verzakking Zandkreeksluis
2 september 2024
Ook na 1 oktober beperkt bedienregime voor Oranjesluizencomplex
29 augustus 2024
Extra ligplaatsen voor binnenvaart in centrum Rotterdam
12 augustus 2024
Werkzaamheden aan Julianakanaal van start
12 augustus 2024
ILT beboet verladers bij overtreding ontgassingsverbod
4 juli 2024
Vragen over vervoer?
Aguinaldo en zijn collega's helpen je graag verder