skipToContentskipToFooter

Port of Zwolle roept Rijksoverheid op met aanvullende financiering te komen

18-10-2024 Hoewel de noordelijke regio’s en de daar gevestigde ondernemers 69,5 miljoen euro bij elkaar hebben weten te brengen voor de geplande aanpassingen aan het sluiscomplex Kornwerderzand, staan deze nu op de tocht door fors oplopende kosten. Port of Zwolle roept de Rijksoverheid daarom op met aanvullende financiering te komen.

De regionale overheden en ondernemers zien de verbreding en verdieping van de sluis bij Kornwerderzand als een belangrijke economische kans. Zij hebben hiervoor gezamenlijk een bijdrage van 69,5 miljoen euro bij elkaar weten te brengen. "Een unicum voor een infrastructureel project van deze omvang. Het is bijzonder dat het bedrijfsleven en de regio zo’n groot deel van de financiering op zich willen nemen", aldus Jeroen van den Ende, CEO van Port of Zwolle. 

Ondanks deze gezamenlijke inspanning vanuit de regio, blijft er een financieel gat over dat gedicht moet worden om het project daadwerkelijk van start te laten gaan. De sluisaanpassingen zouden aanvankelijk 199,5 miljoen euro kosten, maar recente berekeningen wijzen uit dat de werkelijke kosten hoger zullen worden, vanwege onder andere COVID-19 en de oorlog in Oekraïne. 

Oproep tot actie 

Port of Zwolle roept de Rijksoverheid daarom op met spoed naar oplossingen te zoeken en met aanvullende financiering te komen, zodat de aanpassingen alsnog kunnen worden gerealiseerd. "De regionale overheden en ondernemers hebben hun verantwoordelijkheid genomen en een significante bijdrage geleverd. Het is nu aan het Rijk om deze regio niet in de steek te laten en het belang van het project voor de Nederlandse economie te onderkennen", zegt Van den Ende. 

Economische kansen in gevaar 

Samen met provincies, regio’s en ondernemersorganisaties als Koninklijke Binnenvaart NL, Netherlands Maritime Technology (NMT), evofenedex, VNO-NCW MKB Noord, VNO-NCW Midden en MKB Regio Zwolle geeft Port of Zwolle al jaren aan hoe belangrijk de nieuwe sluis kan zijn voor het verder ontwikkelen van de maritieme economie in de hele IJsselmeerregio. Van den Ende: "Ondernemers uit Urk, Lelystad, Zwartewaterland, Lemmer, Makkum, Zwolle, Meppel en Kampen geven aan hoe zij baat kunnen hebben bij de nieuwe sluis omdat deze zal zorgen voor een ontwikkeling van nieuwe markten en betere internationale verbindingen (met dito bedrijfsinvesteringen in de regio tot gevolg). Verder is het bij elkaar krijgen van 69,5 miljoen euro, waarvan 26,5 miljoen door individuele ondernemers, een ongekende prestatie. Het zou bijzonder teleurstellend zijn als deze lange termijn investering en toekomstgerichte aanpassingen aan de sluis door de oplopende kosten niet doorgaan." 

Hele noordelijke regio 

Het sluisproject bij Kornwerderzand is volgens Van den Ende niet alleen cruciaal voor de economische ontwikkeling van de havens rond het IJsselmeer, maar ook voor de versterking van de hele noordelijke regio als logistiek knooppunt. Zonder extra financiële steun dreigt deze kans echter verloren te gaan. Voor Port of Zwolle is de aanpassing van de sluis van cruciaal belang om grotere schepen toegang te geven tot de havens van onder andere Kampen, Meppel en Zwolle. Hiermee kunnen ondernemers in de regio profiteren van nieuwe markten en een sterkere logistieke positie. Als het project niet doorgaat, dreigt een gemiste kans voor economische groei en werkgelegenheid in de regio. 

Foto: Rijkswaterstaat. De Lorentsluizen bij Kornwerderzand in de Afsluitdijk.