Zero-emissiezones komen eraan, nog veel werk aan de winkel
Leestijd: 3 minuten
Ruim 2,5 procent van bestelbusjes is elektrisch aangedreven
15-04-2024 De datum van 1 januari 2025 is in 29 gemeenten een belangrijke, want op die dag worden daar de zero-emissiezones van kracht. Bestuurders van bijvoorbeeld bestelauto’s moeten dan emissievrij deze zones inrijden, tenzij er een ontheffing is afgegeven of er gebruik wordt gemaakt van de overgangsregeling.
Toch blijkt het voor veel bedrijven een lastige materie, zo bleek vrijdag uit de uitzending van Nieuwsuur. Volgens logistiek makelaar Michel Oldenburg, die in onder meer den Haag actief is, lijkt het er op dat ondernemers afwachten met het aanschaffen van een elektrisch voertuig. “We communiceren al vanaf 2018 dat de zones eraan komen. Maar ze doen er relatief weinig mee.”
Volgens Oldenburg leidt de regelwijziging geeft tot onrust bij mkb'ers en zzp'ers. “Die moeten het van kleinere inkomens doen. Voor een aannemer is een bus een werktuig. Als je dan een bus van 50 of 60 duizend euro moet aanschaffen, terwijl je dacht dat je nog drie à vier jaar vooruit kon, dan is dat lastig.”
Aandeel elektrisch
Momenteel is 2,5 procent van de 1,1 busjes in Nederland elektrisch aangedreven. Dat aandeel groeit nauwelijks en juist de laatste tijd lijkt het aanschaffen van een dieselbusje populairder. Volgens deskundigen in de uitzending heeft dat te maken met afschaffen van de bpm (belastingvrijstelling van aanschafbelasting), waardoor busjes soms wel tienduizend euro’s duurder worden.
Daarnaast is er nog sprake van een overgangsregeling, waardoor busjes met een euro 5-motor tot 2027 en euro 6-motor tot 2028 welkom zijn in de binnensteden. De wirwar van uitzonderingen en ontheffingen maakt dat sommige gemeentes speciale logistiek managers aanstelden. Zij helpen ondernemers met vragen over de nieuwe regels.
Ricky Voorn, beleidsadviseur bij evofenedex, ziet dezelfde dillema’s bij de leden. “Ook na 1 januari 2025 mogen bepaalde diesel bestelauto’s inderdaad nog de zero-emissie zones in. Voor sommige bedrijven kan het nu nog interessant zijn om vandaag nog te kiezen voor een diesel. Maar let op, de data in 2027 en 2028 wanneer deze voertuigen de zones niet meer in mogen staan wel vast. Wij raden ondernemers vooral aan om nu al stappen te maken. Maak in ieder geval een eerste begin met de transitie. Op deze manier doe je ervaring op met rijden, plannen, laden en dergelijke. Er zijn ook veel ondernemers die er al mee bezig zijn. De subsidies als AanZET (voor trucks) en SEBA (voor bestelauto’s) zijn populair, en worden veel aangevraagd. Budgetten zijn snel op. Wij zullen er bij de overheid voor blijven pleiten om de ondernemers te ondersteunen bij de transitie, zowel voor de aanschaf van voertuigen, als ook voor de beschikbaarheid van laadinfrastructuur."
28 mei: alles over zero-emissiezones
Volg de sessie over zero-emissiezones van DAF en evofenedex tijdens het Duurzaam Vervoer Inspiratie Event op 28 mei in Zoetermeer. Leden nemen kosteloos deel.
Gerelateerde nieuwsberichten
Zware e-bestelauto besturen met B-rijbewijs binnenkort officieel toegelaten
18 december 2024
evofenedex & TLN adviseren gemeente Utrecht over Toegangsbeleid Binnenstad
18 december 2024
Zero-emissiezones gaan door
18 december 2024
ING: vraag naar logistiek vastgoed met laadfaciliteit gaat fors toenemen
16 december 2024
Nog weinig aanvragen voor ontheffingen zero-emissiezone
12 december 2024
Leden regioraad in gesprek met gemeente Leiden over zero-emissiezone
11 december 2024
Alphen aan den Rijn lanceert logistiek0172.nl
9 december 2024
Staatssecretaris ziet geen kans ZE-zones tegen te houden
5 december 2024
Steeds meer laadpunten beschikbaar voor zwaar verkeer
5 december 2024